درخواست های ارتباط
جستجو
لیست دوستان من
صندوق پیام
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست پیام ها
صندوق پیام
رویدادها
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست رویدادها
همه رویدادهای من
دوره های مرتبط
دوره آموزشی ساخت ربات تلگرام
مدرس: taghandiki
این دوره را در 8 قسط خریداری کنید
ساخت و مدیریت ربات تلگرام از صفر با زبان سی شارپ
مدرس: مهدی عادلی
این دوره را در 2 قسط خریداری کنید
دوره آموزشی مقدماتی برنامه نویسی به زبان سی شارپ
مدرس: حسین احمدی
این دوره را در 17 قسط خریداری کنید
دوره آموزشی پردازش متن با زبان برنامه نویسی پایتون
مدرس: taghandiki
این دوره را در 20 قسط خریداری کنید
دوره آموزشی برنامه نویسی حرفه ای پایتون به زبان ساده
مدرس: حسین احمدی
این دوره را در 23 قسط خریداری کنید
دوره آموزشی برنامه نویسی اندروید با زبان جاوا به زبان ساده
مدرس: مهدی عادلی
این دوره را در 27 قسط خریداری کنید
دوره آموزشی طراحی رابط کاربری با JavaFX
مدرس: hharddy
این دوره را در 13 قسط خریداری کنید
دوره آموزشی برنامه نویسی به زبان پرل بصورت پروژه محور
مدرس: dr-iman
این دوره را در 13 قسط خریداری کنید
دوره آموزشی مقدماتی برنامه نویسی جاوا به زبان ساده
مدرس: مهدی عادلی
این دوره را در 17 قسط خریداری کنید
دوره آموزشی Exploit نویسی به زبان Perl
مدرس: dr-iman
این دوره را در 7 قسط خریداری کنید

نحوه ارتباط Kotlin با جاوا و کتابخانه Swing

0 نظرات
87 بازدیدها
سلام
کاتلین زبان برنامه نویسی جدیدی هست نسخه 1.0 آن از سال 2016 آغاز به کار کرد به همین علت ممکن است برای بعضی افراد هنوز ناشناخته باشه.
کاتلین تعامل خیلی نزدیکی با جاوا دارد و از بستر JVM برای اجرای کد ها استفاده می کند به همین دلیل شما به راحتی میتونید داخل پروژه ها از هر دو زبان کاتلین و جاوا استفاده کنید.
در این مطلب میخوایم با هم دیگه یک مثال ساده از نحوه استفاده این دو زبان در یک پروژه با هم را یاد بگیریم که از کتابخانه Swing برای طراحی رابط کاربری برنامه استفاده میکنیم.

پروژه جدیدی ایجاد میکنیم برای این کار از منوی فایل گزینه New Prohect را انتخاب کرده و مثل تصویر بروی کاتلین کلیک می کنیم.

Image

خب پروژمون ساخته شد حالا روی پوشه src کلیک کرده و فایل جدیدی مبتنی بر کاتلین میسازیم من برای این فایل اسم Kot و انتخاب کردم.

Image

بعد از اینکه فایل مربوط به کاتلین و ساختیم نوبت به ایجاد صفحه گرافیکی برنامه میرسه برای این کار هم مجدد روی پوشه src کلیک کرده و اینبار گزینه GUI Form و انتخاب کنید برای فرمم از اسم myGUI استفاده میکنم.

Image


میبیند که داخل پروژه دو فایل جدید ایجاد شده که یکی برای کدهای جاواست با نام myGUI و فایل دیگه هم برای طراحی رابط کاربری با اسم myGUI.form.
وارد صفحه فرم شوید و از منوی سمت راست به ترتیب TextField و یک Button انتخاب کنید و داخل فرم رها کنید.

Image

وارد کلاس مربوط به کدهای جاوا شوید میبیند که سه خط جدید به برنامه اضافه شده به این صورت.
    private JButton button1;
    private JPanel panel1;
    private JTextField textField1;


برای اینکه پروژه ما قابلیت اجرا داشته باشه نیاز به متد main داریم برای اضافه کردن دکمه های alt+insert و نگه داشته و گزینه اخر یعنی Form main و انتخاب کنید.

Image

با این کار تابع main به کلاس اضافه شده و کدهای مربوط به اتصال به صفحه گرافیکی هم نوشته میشود.

Image


حالا وارد فایل کاتلین به اسم Kot شوید در این قسمت هم باید تابع main برنامه و بنویسیم که به این شکل عمل میکنیم.
fun main(args:Array<String>)
{
}

حالا تمام کدهای قسمت main کلاس جاوا که مروبط به صفحه گرافیکی بود و داخل این متد کپی میکنیم.

Image

خود کاتلین یک سری تغییرات ایجاد میکنه مثل اضافه کردن کلمه کلیدی var , اما اگه توجه کنید میبیند که برنامه خطا داره برای رفع این مشکل داخل کلاس جاوا یک Getter برای پنل خودمون مینویسیم به این شکل.
 public JPanel getPanel1() {
        return panel1;
    }

میبینید که خطا رفع شد.
داخل این پروژه قرار هست که کاربر متن دلخواهی وارد TextField کرده و با زدن دکمه همان اسم داخل کنسول برنامه چاپ شود.
وارد فایل Kot میشیم و تابعی برای چاپ متن مینویسیم به اسم pritnword به این صورت:

Image


خب وارد فرم برنامه میشیم و روی دکمه راست کلیک میکنیم و Create Listener را انتخاب میکنیم و گزینه اول یعنی ActionListener و میزنیم وارد کلاس جاوا شده و میبینم که متد جدیدی به برنامه اضافه شده است داخل متد هر کدی که میخوایم بعد از کلیک شدن رو دکمه اتفاق بیفتد و میتونیم بنویسیم که قصد ما چاپ کردن متن وارد شده توسط کاربر هست.
ابتدا متن داخل TextField که کاربر وارد کرده است داخل یک رشته ذخیره میکنیم.
                   String temp = textField1.getText();


سپس رشته وارد شده و به متدی که داخل فایل کاتلین برای چاپ کردن نوشته بودیم پاس میدیم.
                    KotKt.pritnword(temp);

Kot اسم فایل و kt هم پسوند فایل هست که بصورت یکجا مینویسیم KotKt و بعد از این به متدهای داخل این فایل دسترسی خواهیم داشت که ما از متد printword استفاده کردیم.
شکل تکمیل شده کدهای کلاس جاوا برنامه.

Image


و در نهایت اجرای برنامه.

Image


برچسب ها
ردیف عنوان قیمت
1 نحوه ارتباط Kotlin با جاوا و کتابخانه Swing رایگان
2 یادگیری کاتلین برای چه کسانی مناسب است؟ رایگان
3 تجزیه رشته در کاتلین رایگان
4 آموزش ساخت فایل در کاتلین رایگان
5 استفاده از گرافیک در کاتلین رایگان
مطالب مرتبط

در حال دریافت اطلاعات

نظرات
هیچ نظری ارسال نشده است

    برای ارسال نظر ابتدا به سایت وارد شوید

    arrow