درخواست های ارتباط
جستجو
لیست دوستان من
صندوق پیام
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست پیام ها
صندوق پیام
رویدادها
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست رویدادها
همه رویدادهای من
تخفیف های وب سایت
همه تخفیف ها

عضویت در

کانال تلگرام

توسینسو

اطلاعات مطلب
مدرس/نویسنده
مهدی عادلی فر
امتیاز: 160708
رتبه:6
163
199
299
1604
مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم. پروفایل کاربر

آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا

تاریخ 39 ماه قبل
نظرات 0
بازدیدها 872
با سلام به همه دوستان و همراهان Itpro. در بخش های قبل گفتیم که برنامه های جاوا خط به خط از بالا به پایین اجرا می شوند. در قسمت قبل گفتیم که حلقه ها نحوه اجرا را تغییر می دهند و باعث می شوند که قسمتی از کد چند بار اجرا شود. در این بخش شرط ها توضیح داده می شوند. شرط ها به گونه ای هستند که تصمیم می گیریم قسمتی از کد اجرا بشود یا خیر. شرط ها یک یا چند شرط را بررسی می کنند و اگر شرط درست بود کد متناظر با آن شرط را اجرا می کنند. شکل زیر دیاگرام شرط ها را نشان می دهد.
 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا

زبان جاوا عبارات شرطی زیر را فراهم می آورد که آنها را شرح خواهیم داد.

عبارات شرطی if


یک عبارت شرطی if از یک شرط و یک یا چند عبارت اجرایی تشکیل شده است. شکل نوشتاری آن مانند کد زیر است.
if(Boolean_expression)
{
   //Statements will execute if the Boolean expression is true
}
اگر شرط موجود در قسمت Boolean expression نتیجه true دهد پس بلوک کد داخل if اجرا می شود اما اگر مقدار شرط false باشد قسمت کد داخل بلوک if اجرا نمی شود و خط بعد از بلوک if اجرا خواهد شد. دیاگرام این شرط به شکل زیر خواهد بود.
 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا

مثال زیر نحوه استفاده از این شرط را نشان می دهد.
public class Test {

   public static void main(String args[]){
      int x = 10;

      if( x < 20 ){
         System.out.print("This is if statement");
      }
   }
}
که خروجی کد به شکل زیر خواهد بود:
This is if statement

شرط if-else


یک شرط if می تواند با یک else همراه باشد. که نحوه ی این شرط به این شکل است که اگر شرط مورد نظر درست باشد دستور خود if و اگر شرط غلط باشد دستور else اجرا خواهد شد. نحوه نوشتاری این شرط به شکل زیر است:
if(Boolean_expression){
   //Executes when the Boolean expression is true
}else{
   //Executes when the Boolean expression is false
}
همانطور ک گفته شد اگر مقدار Boolean expression برابر true باشد بلوک if اجرا می شود و اگر این مقدار false باشد بلوک else اجرا خواهد شد. دیاگرام این شرط به شکل زیر خواهد بود
 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا

برای مثال به کد زیر توجه کنید:
public class Test {

   public static void main(String args[]){
      int x = 30;

      if( x < 20 ){
         System.out.print("This is if statement");
      }else{
         System.out.print("This is else statement");
      }
   }
}
که نتیجه آن به شکل زیر خواهد بود
This is else statement

شرط if… else if … else

یک شرط if می تواند با یک یا چند else if همراه باشد. این حالت زمانی استفاده می شود که بخواهیم حالت های مختلف شرط را بررسی کنیم. برای استفاده از این شرط باید به نکات زیر دقت کنید:
  1. اگر پس از if از هر چند تا else if استفاده کنید اما بهتر است که در انتهای آن از یک بلوک else استفاده کنید.
  2. هیچگاه نمی توان بعد از بلوک else از else if استفاده کرد.
  3. اگر یک else if اجرا شود بقیه else if ها و else ها اجرا نخواهند شد.
نحوه نوشتن این شرط به شکل زیر خواهد بود:
if(Boolean_expression 1){
   //Executes when the Boolean expression 1 is true
}else if(Boolean_expression 2){
   //Executes when the Boolean expression 2 is true
}else if(Boolean_expression 3){
   //Executes when the Boolean expression 3 is true
}else {
   //Executes when the none of the above condition is true.
}
اگر مقدار Boolean expression 1 درست باشد بلوک if اجرا خواهد شد و اگر Boolean expression2 درست باشد بلوک else if اجرا خواهد شد و اگر شرط Boolean expression3 درست باشد else if دوم اجرا خواهد شد. اگر هیچکدام از شرط های گفته شده درست نباشند بلوک else اجرا می شود. برای مثال به کد زیر توجه کنید:
public class Test {

   public static void main(String args[]){
      int x = 30;

      if( x == 10 ){
         System.out.print("Value of X is 10");
      }else if( x == 20 ){
         System.out.print("Value of X is 20");
      }else if( x == 30 ){
         System.out.print("Value of X is 30");
      }else{
         System.out.print("This is else statement");
      }
   }
}
خروجی این کد به شکل زیر خواهد بود:
Value of X is 30

دستورات if تودرتو


در داخل هر سه شکل if که گفته شد می توان از دستوارت if به شکل های گفته شده به صورت تو در تو استفاده کرد. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:
if(Boolean_expression 1){
   //Executes when the Boolean expression 1 is true
   if(Boolean_expression 2){
      //Executes when the Boolean expression 2 is true
   }
}
فقط توجه داشته باشید که برای دستورات چند خطی می توان از {} برای ساخت بلوک دستور استفاده کرد ولی اگر دستور مورد نظر یک خطی باشد نیازی به استفاده از این علائم نیست. همچنین برای if های تو در تو باید قانون تقدم و تاخر بلوک ها حفظ شود به این معنی که باید همیشه بلوک های داخلی که دیرتر باز شده اند زودتر بسته شوند و بلوک های بیرونی که زودتر از همه باز شده اند دیرتر از همه بسته شوند. برای راحتی کار می توان همچنان که در برنامه های زبان جاوا مصطلح است بلوک های داخلی را کمی داخل تر از بلوک های خارجی نوشت. برای مثال در کد بالا if داخلی کمی فرورفته تر از if خارجی است. با رعایت این قائده کد شما بسیار خواناتر خواهد بود. برای مثال if های تودرتو به کد زیر دقت کنید.
public class Test {

   public static void main(String args[]){
      int x = 30;
      int y = 10;

      if( x == 30 ){
         if( y == 10 ){
             System.out.print("X = 30 and Y = 10");
          }
       }
    }
}
خروجی به شکل زیر خواهد بود:
X = 30 and Y = 10

شرط switch


اگر یک متغیر چندین حالت داشته باشد و حالت های رخ دهنده آن متغیر برای ما مشخص باشد می توان از شرط switch برای بررسی ان استفاده کرد. هر مقداری که ممکن است برای متغیر پیش بیاید یک case نامیده می شود و مقدار کنونی متغیر با کیس های گوناگون بررسی خواهد شد و اگر با یک کیس تناسب داشت کدهای متناظر با آن کیس اجرا خواهد شد. دقت کنید که همان طور که در توضیح break در بخش حلقه ها توضیح دادیم انتهای هر case یک break خواهیم داشت. البته اگر در انتهای case از break استفاده نکنیم با case بعدی هم متغیر بررسی خواهد شد و اگر مناسب باشد کد آن case هم اجرا خواهد شد. شکل نوشتاری ان شرط به شکل زیر است:
switch(expression){
    case value :
       //Statements
       break; //optional
    case value :
       //Statements
       break; //optional
    //You can have any number of case statements.
    default : //Optional
       //Statements
}
برای استفاده از switch قواعد زیر وجود دارد.
  1. متغیر های قابل استفاده در داخل switch فقط می تواند اعداد، کاراکتر ها و Enum ها باشد
  2. هر تعداد case که بخواهید می توانید در یک switch استفاده کنید. بعد از کلمه کلیدی case و مقدار متغیر باید از علامت دونقطه(:) استفاده کنید.
  3. نوع داده مقداری که به هر case می دهیم باید با نوع داده متغیری که برای switch استفاده کرده ایم یکی باشد. همچنین مقداری که برای case در نظر می گیریم باید ثابت باشد یا مقدار باشد و نمی توان یک مقدار نامعلوم در آن قرار داد.
  4. وقتی که یک مقدار متغیر switch با مقدار یکی از case ها برابر بود کد آن case تا رسیدن به خط break اجرا خواهد شد.
  5. وقتی که برنامه در حال اجرا به خط break برسد باید از کل بلوک switch خارجی می شود.
  6. گذاشتن break برای هر case اختیاری است ولی اگر پس از کد case break گذاشته نشود case بعدی هم بررسی خواهد شد و در صورت تطبیق ان نیزاجرا خواهد شد تا وقتی که به یک break برسد و از بلوک switch خارج شود.
  7. هر شرط switch می تواند یک بخش به نام default داشته باشد. این بخش در انتهای بلوک case می آید. دلیل استفاده از این بخش این است که اگر هیچکدام از case ها اجرا نشود این قسمت اجرا خواهد شد.
شکل دیاگرام این شرط به شکل زیر خواهد بود:
 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا

کد زیر مثالی از استفاده بلوک switch می باشد.
public class Test {

   public static void main(String args[]){
      //char grade = args[0].charAt(0);
      char grade = 'C';

      switch(grade)
      {
         case 'A' :
            System.out.println("Excellent!"); 
            break;
         case 'B' :
         case 'C' :
            System.out.println("Well done");
            break;
         case 'D' :
            System.out.println("You passed");
         case 'F' :
            System.out.println("Better try again");
            break;
         default :
            System.out.println("Invalid grade");
      }
      System.out.println("Your grade is " + grade);
   }
}
خروجی کد بالا به شکل زیر خواهد بود:
Well done
Your grade is a C
اگر یک شرط if-else ساده داشته باشیم می توانیم آن را با استفاده از عملگر ?: پیاده سازی کنیم. این عملگر را قبلا در بخش عملگر ها توضیح داده ایم. که شکل کلی آن به صورت زیر است:
Exp1 ? Exp2 : Exp3;
اگر شرط موجود در Expr1 درست باشد آنگاه مقدار Expr2 اجرا می شود و اگر غلط باشد کد Expr3 اجرا خواهد شد. دقت داشته باشید که بین Expr2 و Expr3 از علامت دونقطه استفاده کرده ایم. از این عملگر می توان برای مقدار دهی یک متغیر نیز استفاده کرد که اگر expr1 درست باشد مقدار متغیر برابر expr2 بوده و اگر غلط باشد مقدار متغیر برابر expr3 خواهد بود. شرط ها جزء اصلی برنامه نویسی می باشند. پس بهتر است که در استفاده از آنها تسلط پیدا کیند. Itpro باشید

نویسنده: مهدی عادلی فر
منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران
هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.
برچسب ها
ردیف عنوان
1 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت اول : معرفی ویژگیها ، خصوصیات و نحوه شروع به کار با زبان برنامه نویسی جاوا
2 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دوم : بررسی مفاهیم شیء ، کلاس ، Method و شروع برنامه نویسی با زبان جاوا
3 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سوم: معرفی مفاهیم اولیه و مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا
4 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهارم: معرفی مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا - ادامه
5 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجم: معرفی انواع داده ها در جاوا
6 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت ششم: آموزش انواع متغیر در جاوا
7 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هفتم: معرفی Modifierها در جاوا
8 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هشتم: معرفی و آموزش عملگرهای جاوا
9 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نهم: معرفی و آموزش کار با عملگرها در جاوا - ادامه
10 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دهم: کار با حلقه های تکرار در جاوا
11 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا
12 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دوازدهم: معرفی انواع کلاس wrapper مربوط به اعداد در جاوا و نحوه استفاده از آنها
13 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سیزدهم: معرفی انواع کلاس wrapper مربوط به اعداد در جاوا و نحوه استفاده از آنها -ادمه
14 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهاردهم: معرفی و نحوه استفاده از کلاس Wrapper مربوط به کاراکتر ها در جاوا
15 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پانزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String و کار با رشته ها در جاوا
16 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت شانزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا ادامه
17 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هفدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا-ادامه 2
18 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هجدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا-ادامه 3
19 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نوزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس های StringBuilder و StringBuffer
20 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیستم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از آرایه ها
21 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و یکم: آموزش کار با تاریخ
22 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و دوم: معرفی و آموزش عبارات منظم(Regular expression)
23 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و سوم: نحوه تعریف و استفاده از متدها
24 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و چهارم: نحوه تعریف و استفاده از متدها- ادامه
25 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و پنجم: نحوه کار با استریم ها و فایل ها
26 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و ششم: نحوه کار با دایرکتوری ها
27 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و هفتم: معرفی و آموزش کلاس ByteArrayInputStream و کار با استریم ها
28 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و هشتم: معرفی کلاس File و شرح متدهای آن
29 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و نهم: معرفی و شرح Exception ها
30 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی ام: معرفی و شرح Exception ها- ادامه
31 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و یکم: معرفی و شرح Exception ها- ادامه 2
32 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و دوم: معرفی و شرح استفاده از انوع کلاس های داخلی
33 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و سوم: شرح وراثت کلاس ها و انواع آن
34 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و چهارم: معرفی و شرح override کردن متد ها
35 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و پنجم: معرفی و شرح چند ریختی (polymorphism)
36 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و ششم: شرح enum و ویژگی های آن
37 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و هفتم: معرفی و شرح abstract
38 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و هشتم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کپسول بندی (encapsulation)
39 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و نهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از اینترفیس ها
40 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهلم: معرفی مفهوم پکیج(package) و نحوه استفاده از آن
41 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و یکم: معرفی داده ساختارها - Enumeration
42 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و دوم: داده ساختار BitSet
43 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و سوم: داده ساختار Vector
44 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و چهارم: داده ساختار Stack(پشته)
45 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و پنجم: داده ساختار dictionary
46 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و ششم: داده ساختار Hashtable
47 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هفتم: داده ساختار properites
48 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هشتم: معرفی و آموزش مفهوم جنریک
49 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و نهم: معرفی و آموزش برنامه نویسی سوکت و شبکه سمت سرور
50 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاهم: معرفی و آموزش برنامه نویسی سوکت و شبکه- سمت کلاینت و ارتباط با یکدیگر
51 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و یکم: معرفی و آموزش استفاده از lambda expression
52 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و دوم:‌ معرفی مفاهیم Thread ها و Multi-Threading
53 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و سوم: معرفی و آموزشRunnable در Thread ها و Multi-Threading
54 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و چهارم: کلاس Thread و کار کردن با متدهای این کلاس
دوره مجموعه کل دوره
مطالب مرتبط

در حال دریافت اطلاعات

نظرات
هیچ نظری ارسال نشده است

    برای ارسال نظر ابتدا به سایت وارد شوید