درخواست های ارتباط
جستجو تنظیمات
لیست دوستان من

آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نهم: معرفی و آموزش کار با عملگرها در جاوا - ادامه

1 نظرات

با سلام به همه دوستان و همراهان Itpro.

--

عملگرهای بیتی


جاوا دارای چندین عملگر بیتی است که این عملگرها بر روی انواع داده int, long, short, char, byte قابل اعمال است. عملگرهای بیتی بر روی تک تک بیتهای عملوند ها کار می کنند. برای مثال در متغیر a مقدار 60 را قرار می دهیم و در متغیر b عدد 13 را قرار می دهیم. حال شکل باینری این دو متغیر به شکل زیر خواهد بود

a=00111100
b=00001101

در ادامه به بررسی این عملگرها می پردازیم.

  • عملگر and بیتی (&) این عملگر بیت های دو عملوند را دو به دو با هم and می کند و مقدار را مشخص می نماید برای مثال نتیجه and بیتی a&b برابر 12 خواهد بود که مقدار باینری آن 00001100 می باشد.

  • عملگر or بیتی این عملگر بیت های دو عملوند را دو به دو با هم or می نماید. برای مثال نتیجه عمل a|b برابر مقدار 61 یعنی عدد باینری 00111101 خواهد بود.

  • عملگر xor بیتی (^) این عملگر بیت های دو عدد را با هم xor می نماید. یعنی اگر یکی از مقادیر مقدار یک و دیگری مقدار 0 داشته باشد جواب 1 و اگر هردو یکسان باشند جواب 0 می دهد. برای مثال نتیجه عمل a^b برابر 49 که معادل باینری آن 00110001 می باشد است.

  • عملگر مکمل بیتی(~) این عملگر یک عملگر تک عملوندی است که بیت های عملوند خود را برعکس می کند یعنی اگر بیت مورد نظر 1 باشد آن را 0 و اگر 0 باشد آن را 1 می کند. برای مثال ~a برابر -61 با عدد باینری 11000011 است.

  • عملوند شیفت به چپ (>>) این عملوند مقدار عدد را به تعداد گفته شده به سمت چپ شیفت بیتی می دهد. برای مثال اگر بخواهیم a را دو بار به سمت چپ شیفت بدهیم باید به این شکل بنویسیم.a<<2 در این صورت نتیجه برابر 240 خواهد بود زیرا که معادل باینری آن 11110000 می باشد.

  • عملگر شیفت به راست(>>) این عملگر مقدار عدد را به تعداد گفته شده به راست شیفت می دهد. برای مثال نتیجه عمل a>>2 برابر مقدار 15 با عدد باینری 1111 خواهد شد.

  • عملگر شیفت به راست با ورود 0 : عملگرهای شیفت به راست و شیفت به چپ که گفته شده مقدار عدد خارج شده را به عنوان مقدار ورودی شیفت وارد می کردند ولی عملگر شیفت به راست با ورودی 0 عدد را به سمت راست شیفت می دهد و مقدار صفر را از سمت چپ به آن وارد می نماید. برای مثال نتیجه عمل a>>>2 عدد 15 می باشد.

برای درک بهتر عملگرهای بیتی به کد زیر دقت کنید.

public class Test {

  public static void main(String args[]) {
     int a = 60;	/* 60 = 0011 1100 */  
     int b = 13;	/* 13 = 0000 1101 */
     int c = 0;

     c = a & b;       /* 12 = 0000 1100 */ 
     System.out.println("a & b = " + c );

     c = a | b;       /* 61 = 0011 1101 */
     System.out.println("a | b = " + c );

     c = a ^ b;       /* 49 = 0011 0001 */
     System.out.println("a ^ b = " + c );

     c = ~a;          /*-61 = 1100 0011 */
     System.out.println("~a = " + c );

     c = a << 2;     /* 240 = 1111 0000 */
     System.out.println("a << 2 = " + c );

     c = a >> 2;     /* 215 = 1111 */
     System.out.println("a >> 2  = " + c );

     c = a >>> 2;     /* 215 = 0000 1111 */
     System.out.println("a >>> 2 = " + c );
  }
} 

خروجی برنامه بالا به شکل زیر خواهد بود

a & b = 12
a | b = 61
a ^ b = 49
~a = -61
a << 2 = 240
a >> 2=15
a >>> 2=15


عملگرهای منطقی


عملگرهای منطقی بر روی داده های از نوع boolean و یا عباراتی که نتیجه boolean یعنی مقدار درست یا غلط دارند عمل می کنند. در ادامه به شرح این عملوند ها می پردازیم. برای مثال فرض کنید که دو متغیر a, b داریم که مقدار a برابر true و مقدار b برابر false می باشد.

  1. عملگر and منطقی (&&) این عملگر در صورتی جواب true برمی گرداند که هردو عملوند چپ و راست آن true یا غیرصفر باشند. برای مثال نتیجه عمل a&&b مقدار false است.

  2. عملگر or منطقی این عملگر در صورتی نتیجه true می دهد که یکی از عملوند ها true یا غیر صفر باشد. برای مثال نتیجه عمل a||b مقدار true است.

  3. عملگر نقیض منطقی(!) این عملگر یک عملگر تک عملوندی است. اگر عملوند این عملگر درست باشد مقدار False و در غیر این صورت مقدار true برمی گرداند. برای مثال حاصل عبارت !(a&&b) مقدار true می باشد.

برای مثال به کد زیر دقت نمایید.

public class Test {

  public static void main(String args[]) {
     boolean a = true;	
     boolean b = false;	

     System.out.println("a && b = " + (a&&b));

     System.out.println("a || b = " + (a||b) );

     System.out.println("!(a && b) = " + !(a && b));
  }
} 

خروجی کد به شکل زیر است

a && b = false
a || b = true
!(a && b) = true

عملگرهای انتسابی


عملگرهای انتسابی که توسط جاوا پشتیبانی می شوند عبارتند از:

  • عملگر انتساب(=) این عملگر مقدار سمت راست عملگر را در عملوند سمت چپ می ریزد. برای مثال C=A+B مقدار C برابر با جمع A و B خواهد بود.

  • عملگر جمع و انتساب(+=) این عملگر به این شکل عمل می کند که ابتدا عملوند سمت راست را با عملوند سمت چپ جمع نموده و در عملوند سمت چپ ذخیره می نماید. برای مثال C+=A معادل C=C+A می باشد.

  • عملگر تفریق و انتساب(-=) مانند همان عملگر جمع و انتساب عمل می کند با این تفاوت که عملوند سمت راست را از عملوند سمت چپ کم کرده و ذخیره می کند. برای مثال عمل C-=A معادل C=C-A می باشد.

  • عملگر ضرب و انتساب(*=) و عملگر (/=) و عملگر (%=) معادل اعمال قبلی هستند.

  • عملگر های >>= و <<= و &= و ^= و |= نیز اعمال بیتی گفته شده را به انضمام انتساب انجام می دهند.

برای مثال و درک بهتر عملگرهای انتساب به مثال زیر دقت نمایید.

public class Test {

  public static void main(String args[]) {
     int a = 10;	
     int b = 20;
     int c = 0;

     c = a + b;
     System.out.println("c = a + b = " + c );

     c += a ;
     System.out.println("c += a  = " + c );

     c -= a ;
     System.out.println("c -= a = " + c );

     c *= a ;
     System.out.println("c *= a = " + c );

     a = 10;
     c = 15;
     c /= a ;
     System.out.println("c /= a = " + c );

     a = 10;
     c = 15;
     c %= a ;
     System.out.println("c %= a  = " + c );

     c <<= 2 ;
     System.out.println("c <<= 2 = " + c );

     c >>= 2 ;
     System.out.println("c >>= 2 = " + c );

     c >>= 2 ;
     System.out.println("c >>= a = " + c );

     c &= a ;
     System.out.println("c &= 2  = " + c );
  
     c ^= a ;
     System.out.println("c ^= a   = " + c );

     c |= a ;
     System.out.println("c |= a   = " + c );
  }
} 

خروجی کد بالا به شکل زیر است:

c = a + b = 30
c += a  = 40
c -= a = 30
c *= a = 300
c /= a = 1
c %= a  = 5
c <<= 2 = 20
c >>= 2 = 5
c >>= 2 = 1
c &= a  = 0
c ^= a   = 10
c |= a   = 10


عملگرهای متفرقه


عملگرهای دیگری نیز در جاوا وجود دارند که در ادامه آمده اند. این عملگرها در گروه های بالا قرار می گیرند.

  • عملگر شرطی (? :). این عملگر که به عنوان عملگر سه گانه نیز شناخته می شود برای ارزیابی یک مقدار boolean به کار می رود. این عملگر به این منظور به کار می رود که مشخص کند که کدام مقدار در عملوند سمت چپ انتساب قرار گیرد. اگر شرط عملگر درست باشد مقداری که پشت علامت سوال ؟ قرار می گیرد انتخاب می شود و در غیر این صورت مقدار موجود بعد از علامت دو نقطه : انتخاب خواهد شد. برای مثال به کد زیر دقت کنید.

  • public class Test {
    
       public static void main(String args[]){
          int a, b;
          a = 10;
          b = (a == 1) ? 20: 30;
          System.out.println( "Value of b is : " +  b );
    
          b = (a == 10) ? 20: 30;
          System.out.println( "Value of b is : " + b );
       }
    }
    
    

خروجی این کد به شکل زیر خواهد بود

Value of b is : 30
Value of b is : 20

این عملگر یک عملگر تصمیم گیری است و به جای if else های راحت مورد استفاده قرار می گیرد.

  • عملگر instanceof این عملگر برای اشیا به کار می رود. این عملگر چک می کند که آیا شی مورد نظر یک نمونه از کلاس یا اینترفیس مشخص شده است یا خیر. اگر شی گفته شده از نوع کلاس یا اینترفیس مورد نظر باشد نتیجه true و در غیر این صورت نتیجه false خواهد بود. برای مثال به کد زیر دقت کنید.

  • public class Test {
    
       public static void main(String args[]){
          String name = "James";
          // following will return true since name is type of String
          boolean result = name instanceof String;  
          System.out.println( result );
       }
    }
    
    

نتیجه کد بالا به شرح زیر خواهد بود

true

به مثال زیر نیز دقت کنید.

class Vehicle {}

public class Car extends Vehicle {
   public static void main(String args[]){
      Vehicle a = new Car();
      boolean result =  a instanceof Car;
      System.out.println( result );
   }
}

خروجی کد بالا هم true می باشد.


تقدم عملگرها


نکته ای که باقی می ماند این است که بدانیم کدام یک از متغیر ها نسبت به قبلی دارای تقدم بیشتری در اجرا می باشد. تقدم عملگرها برای ارزیابی متغیرها بسیار مهم است. تقدم برخی متغیرها نسبت به برخی دیگر بالاتر است. برای مثال عملگر ضرب دارای تقدم بیشتری نسبت به جمع و تفریق است. برای مثال x=7+3*2 ابتدا عمل ضرب انجام می شوند و سپس عمل جمع انجام می شود که نتیجه عمل عدد 13 خواهد بود. در شکل زیر تقدم عملگرها از بالا به پایین نشان داده شده است.

Image

Itpro باشید

نویسنده: مهدی عادلی فر

منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.

آیا این مطلب را پسندیدید؟
ردیف عنوان قیمت
1 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت اول : معرفی ویژگیها ، خصوصیات و نحوه شروع به کار با زبان برنامه نویسی جاوا رایگان
2 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دوم : بررسی مفاهیم شیء ، کلاس ، Method و شروع برنامه نویسی با زبان جاوا رایگان
3 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سوم: معرفی مفاهیم اولیه و مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا رایگان
4 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهارم: معرفی مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا - ادامه رایگان
5 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجم: معرفی انواع داده ها در جاوا رایگان
6 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت ششم: آموزش انواع متغیر در جاوا رایگان
7 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هفتم: معرفی Modifierها در جاوا رایگان
8 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هشتم: معرفی و آموزش عملگرهای جاوا رایگان
9 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نهم: معرفی و آموزش کار با عملگرها در جاوا - ادامه رایگان
10 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دهم: کار با حلقه های تکرار در جاوا رایگان
11 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا رایگان
12 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دوازدهم: معرفی انواع کلاس wrapper مربوط به اعداد در جاوا و نحوه استفاده از آنها رایگان
13 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سیزدهم: معرفی انواع کلاس wrapper مربوط به اعداد در جاوا و نحوه استفاده از آنها -ادمه رایگان
14 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهاردهم: معرفی و نحوه استفاده از کلاس Wrapper مربوط به کاراکتر ها در جاوا رایگان
15 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پانزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String و کار با رشته ها در جاوا رایگان
16 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت شانزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا ادامه رایگان
17 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هفدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا-ادامه 2 رایگان
18 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هجدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا-ادامه 3 رایگان
19 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نوزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس های StringBuilder و StringBuffer رایگان
20 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیستم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از آرایه ها رایگان
21 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و یکم: آموزش کار با تاریخ رایگان
22 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و دوم: معرفی و آموزش عبارات منظم(Regular expression) رایگان
23 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و سوم: نحوه تعریف و استفاده از متدها رایگان
24 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و چهارم: نحوه تعریف و استفاده از متدها- ادامه رایگان
25 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و پنجم: نحوه کار با استریم ها و فایل ها رایگان
26 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و ششم: نحوه کار با دایرکتوری ها رایگان
27 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و هفتم: معرفی و آموزش کلاس ByteArrayInputStream و کار با استریم ها رایگان
28 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و هشتم: معرفی کلاس File و شرح متدهای آن رایگان
29 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و نهم: معرفی و شرح Exception ها رایگان
30 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی ام: معرفی و شرح Exception ها- ادامه رایگان
31 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و یکم: معرفی و شرح Exception ها- ادامه 2 رایگان
32 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و دوم: معرفی و شرح استفاده از انوع کلاس های داخلی رایگان
33 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و سوم: شرح وراثت کلاس ها و انواع آن رایگان
34 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و چهارم: معرفی و شرح override کردن متد ها رایگان
35 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و پنجم: معرفی و شرح چند ریختی (polymorphism) رایگان
36 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و ششم: شرح enum و ویژگی های آن رایگان
37 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و هفتم: معرفی و شرح abstract رایگان
38 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و هشتم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کپسول بندی (encapsulation) رایگان
39 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و نهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از اینترفیس ها رایگان
40 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهلم: معرفی مفهوم پکیج(package) و نحوه استفاده از آن رایگان
41 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و یکم: معرفی داده ساختارها - Enumeration رایگان
42 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و دوم: داده ساختار BitSet رایگان
43 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و سوم: داده ساختار Vector رایگان
44 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و چهارم: داده ساختار Stack(پشته) رایگان
45 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و پنجم: داده ساختار dictionary رایگان
46 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و ششم: داده ساختار Hashtable رایگان
47 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هفتم: داده ساختار properites رایگان
48 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هشتم: معرفی و آموزش مفهوم جنریک رایگان
49 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و نهم: معرفی و آموزش برنامه نویسی سوکت و شبکه سمت سرور رایگان
50 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاهم: معرفی و آموزش برنامه نویسی سوکت و شبکه- سمت کلاینت و ارتباط با یکدیگر رایگان
51 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و یکم: معرفی و آموزش استفاده از lambda expression رایگان
52 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و دوم:‌ معرفی مفاهیم Thread ها و Multi-Threading رایگان
53 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و سوم: معرفی و آموزشRunnable در Thread ها و Multi-Threading رایگان
54 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و چهارم: کلاس Thread و کار کردن با متدهای این کلاس رایگان

برای ارسال نظر ابتدا به سایت وارد شوید

arrow