درخواست های ارتباط
جستجو
لیست دوستان من
صندوق پیام
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست پیام ها
صندوق پیام
رویدادها
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست رویدادها
همه رویدادهای من
تخفیف های وب سایت
همه تخفیف ها

عضویت در

کانال تلگرام

توسینسو

اطلاعات مطلب
مدرس/نویسنده
مهدی عادلی فر
امتیاز: 160708
رتبه:6
163
199
299
1604
مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم. پروفایل کاربر

آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجم: معرفی انواع داده ها در جاوا

تاریخ 40 ماه قبل
نظرات 3
بازدیدها 2463
با سلام به همه دوستان و همراهان Itpro. در ادامه مباحث برنامه نویسی جاوا به شرح انواع داده ها در جاوا می پردازیم. متغیرها محل هایی از حافظه کامپیوتر (Ram) هستند که برای نگهداری مقادیر در نظر گرفته شده اند. این به این معنی است که وقتی شما متغیری را معرفی می کنید یک محل از حافظه را رزرو می کنید تا از آن استفاده کنید. با توجه به نوع داده ای که شما از آن متغیر می سازید سیستم عامل مقدار خاصی فضا به شما اختصاص می دهد. همچنین با استفاده از نوع داده مشخص شده تصمیم گرفته می شود که در محل مورد نظر از حافظه چه مقادیری ذخیره شود. بنابراین انواع داده در زبان جاوا بسیار مهم هستند. یکی از دلایل این انواع داده این است که اگر شما یک متغیر معرفی کرده باشید که فقط در آن عدد صحیح ذخیره کنید به شما این اجازه داده نمی شود که بتوانید در آن متغیر متن یا زمان ذخیره کنید. انواع داده دو دسته هستند که در ادامه آمده اند.
  1. نوع داده اصلی
  2. نوع داده ارجاعی یا شیئی

  3. نوع داده اصلی


در زبان جاوا 8 نوع داده اصلی وجود دارد. انواع داده اصلی در زبان جاوا از قبل تعریف شده اند و قابل گسترش نیستند. به عبارت دیگر انواع داده اصلی به عنوان پایه انواع داده های دیگر می باشد. انواع داده اصلی دارای نام هایی هستند که این نام ها جزء کلمات کلیدی است. در ادامه به معرفی این انواع داده می پردازیم و آنها را شرح خواهیم داد.

byte

نوع داده byte دارای خواص زیر است.
  • نوع داده byte 8 بیت حافظه لازم دارد
  • فقط می توان عدد بدون ممیز در این نوع داده ذخیره کرد
  • این نوع داده کوچکترین عددی را که می تواند در خود نگه دارد -128 است
  • بزرگترین عددی که این نوع داده می تواند در خود نگه دارد 127 می باشد.
  • مقدار پیشفرض این نوع داده 0 است. به این معنی که وقتی که یک متغیر از نوع byte تعریف می کنیم کامپایلر مقدار آن را 0 قرار می دهد.
  • اگر اعداد شما در برنامه نویسی زیاد بزرگ نیست و از ممیز هم استفاده نمی کنید می توانید از این نوع داده استفاده کنید زیرا که در حافظه صرفه جویی می کند. زیرا این نوع داده یک چهارم نوع داده int فضا لازم دارد. کد زیر مثالی از تعریف متغیر از نوع داده byte است.
  • byte a=100;
    byte b=-43;
    

    short

این نوع داده اعداد بدون ممیز را در خود نگهداری می نماید.
  • نوع داده short یک نوع داده علامت دار 16 بیتی است.
  • کوچکترین مقداری که این نوع داده می تواند در خود نگهداری نماید -32768 می باشد.
  • بزرگترین مقداری که این نوع داده می تواند در خود نگهداری نماید 32767 می باشد.
  • مقدار پیشفرض این نوع داده 0 است.
  • حافظه مصرفی این نوع داده نصف نوع داده int است.
مثال تعریف متغیر از نوع short :
short s=10000;
short r=-3400

int

  • نوع داده int یک نوع داده عددی علامت داره 32 بیتی است.
  • کوچکترین عددی که این نوع داده می تواند در خود نگهداری نماید -2147483648 می باشد.
  • بزرگترین عددی که این نوع داده می تواند در خود نگهداری کند 2147483647 می باشد.
  • عموما برای متغیرهای اعداد صحیح از این نوع داده استفاده می شود ولی برای استفاده بهینه تر از حافظه می توان از انواع داده قبلی هم استفاده کرد. ولی امروزه به علت بالا بودن حجم حافظه ها صرفه جویی در حافظه مسئله حادی نیست.
  • مقدار پیشفرض این نوع داده 0 است.
در زیر مثالی از این نوع داده آورده شده است:
int m=60;
int c=-200000;
int h=800000;

long

  • نوع داده long یک نوع داده برای نگهداری اعداد صحیح علامت دار است که 64 بیت حافظه اشغال می کند.
  • کوچکترین عددی که این نوع داده می تواند در خود نگهداری کند -9223372036854775808 است
  • بزرگترین عددی که این نوع داده می تواند در خود نگهداری کند عدد 9223372036854775807 می باشد.
  • این نوع داده زمانی استفاده می شود که بخواهیم با اعداد صحیح بسیار بزرگ کار کنیم.
  • مقدار پیشفرض این نوع داده 0L است.
در زیر مثالی از این نوع داده آورده شده است.
long a=1000000L;

float

  • نوع داده float برای نگهداری اعداد ممیز دار با 32بیت است.
  • این نوع داده بر اساس استاندارد ممیز شناور IEEE 754 کار می کند.
  • مقدار پیشفرض این نوع داده 0.0f است
  • این نوع داده برای جاهایی که دقت بسیار مهم است مورد استفاده قرار نمی گیرد. مثلا برای نگهداشتن واحدهای پولی از این نوع داده استفاده نمی شود چون دقیق نیست.
مثال تعریف متغیر از این نوع داده به شکل زیر است:
float f1=234.5f;

double

  • این نوع داده یک نوع داده 64 بیتی دقیق است.
  • این نوع داده از استاندارد ممیز شناور IEEE 754 استفاده می کند.
  • این نوع داده نوع داده پیشفرض برای اعداد ممیزی می باشد.
  • این نوع داده با این که از float دقیق تر است ولی هنوز خطا دارد و نباید برای مقادیر پولی مورد استفاده قرار گیرد.
  • مقدار پیش فرض این نوع داده 0.0d می باشد.
مثال این نوع داده در کد زیر آمده است.
doubel d1=123.4;

boolean

  • این نوع داده فقط دو مقدار به خود میگیرد true,false
  • این نوع فقط برای نگهداری نتایج عبارات شرطی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مقدار پیشفرض این نوع داده false است.
مثالی از تعریف متغیر از این نوع داده در کد زیر آمده است.
boolean one=true;

char

  • این نوع داده برای نگهداری کاراکتر های یونیکد می باشد.
  • این نوع داده 16بیت فضا از حافظه برای خود می گیرد.
مثالی از این نوع داده به شکل زیر است:
char letter='a';

انواع داده ارجاعی


  • انواع داده های ارجاعی از کلاس های تعریف شده ساخته می شوند. متغیرهایی که از این نوع ساخته می شوند برای دسترسی به اشیا ساخته شده از کلاس هستند.
  • آرایه ها و اشیا از این نوع هستند و در دسته انواع داده ارجاعی قرار میگیرند.
  • مقدار پیشفرض این نوع داده ها null است.
  • یک متغیر از نوع ارجاعی می تواند به هر نوعی که با نوع خودش سازگار باشد انتساب داشته باشد.
مثالی از این نوع داده در کد زیر آمده است.
Animal anim=new Animal("rabbit");

لیترال ها در جاوا


لیترال قسمتی از کد است که برای نشان دادن مقادیر ثابت به کار می رود. مثلا این که چگونه یک عدد یا کاراکتر را در داخل کد نشان بدهیم. لیترال ها می توانند به طور مستقیم به هر متغیر از نوع داده اصلی انتساب داده شوند. برای مثال به کد زیر توجه کنید.
byte a = 68;
char a = 'A'
انواع داده byte, int, short می توانند با مقادیر دهدهی (پایه 10) و هگزادسیمال (مبنای 16) و یا اوکتال(مبنای 8) مقداردهی شوند. برای این که مشخص کنیم عدد از نوع اوکتال است قبل از عدد آن یک عدد 0 می گذاریم و برای این که مشخص کنیم که عدد هگزادسیمال است قبل از عدد آن ا ز0x استفاده می کنیم. برای مثال
int decimal = 100;
int octal = 0144;
int hexa =  0x64;
لیترال های رشته ای در جاوا مانند بسیاری از زبان ها بین دو عدد کوتیشن قرار داده می شوند.برای مثال رشته های زیر نمونه هایی از لیترال های رشته ای هستند:
"Hello World"
"two\nlines"
"\"This is in quotes\""

نوع داده های char و String می توانند هر کاراکتر یونیکد را داخل خود داشته باشند. برای مثال:
char a = '\u0001';
String a = "\u0001";

در داخل رشته ها بعضی کاراکتر ها معنی و مفهوم خاصی دارند. به این معنی که کامپایلر جاوا آنها را به عنوان رشته معمولی در نظر نمی گیرد و برای کامپایلر معنی خاصی دارند. جدول این کاراکتر ها در شکل زیر آورده شده است که معنی هرکدام را توضیح می دهد.
آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجم: معرفی انواع داده ها در جاوا

همانطور که در جدول مشاهده می نمایید کاراکتر backslash در همه مشترکت است برای این که در متن یک کاراکتر backslash قرار بدهید باید دوبار این کاراکتر را تکرار کنید.در این مطلب به توضیح انواع داده در جاوا پرداخته شد. امید است که مفید بوده باشد. می توانید با نظرات خود می توانید مارا در بهبود مطالب کمک کنید.Itpro باشید



نویسنده: مهدی عادلی فر
منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران
هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.

برچسب ها
ردیف عنوان
1 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت اول : معرفی ویژگیها ، خصوصیات و نحوه شروع به کار با زبان برنامه نویسی جاوا
2 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دوم : بررسی مفاهیم شیء ، کلاس ، Method و شروع برنامه نویسی با زبان جاوا
3 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سوم: معرفی مفاهیم اولیه و مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا
4 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهارم: معرفی مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا - ادامه
5 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجم: معرفی انواع داده ها در جاوا
6 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت ششم: آموزش انواع متغیر در جاوا
7 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هفتم: معرفی Modifierها در جاوا
8 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هشتم: معرفی و آموزش عملگرهای جاوا
9 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نهم: معرفی و آموزش کار با عملگرها در جاوا - ادامه
10 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دهم: کار با حلقه های تکرار در جاوا
11 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا
12 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دوازدهم: معرفی انواع کلاس wrapper مربوط به اعداد در جاوا و نحوه استفاده از آنها
13 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سیزدهم: معرفی انواع کلاس wrapper مربوط به اعداد در جاوا و نحوه استفاده از آنها -ادمه
14 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهاردهم: معرفی و نحوه استفاده از کلاس Wrapper مربوط به کاراکتر ها در جاوا
15 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پانزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String و کار با رشته ها در جاوا
16 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت شانزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا ادامه
17 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هفدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا-ادامه 2
18 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هجدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا-ادامه 3
19 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نوزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس های StringBuilder و StringBuffer
20 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیستم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از آرایه ها
21 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و یکم: آموزش کار با تاریخ
22 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و دوم: معرفی و آموزش عبارات منظم(Regular expression)
23 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و سوم: نحوه تعریف و استفاده از متدها
24 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و چهارم: نحوه تعریف و استفاده از متدها- ادامه
25 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و پنجم: نحوه کار با استریم ها و فایل ها
26 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و ششم: نحوه کار با دایرکتوری ها
27 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و هفتم: معرفی و آموزش کلاس ByteArrayInputStream و کار با استریم ها
28 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و هشتم: معرفی کلاس File و شرح متدهای آن
29 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و نهم: معرفی و شرح Exception ها
30 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی ام: معرفی و شرح Exception ها- ادامه
31 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و یکم: معرفی و شرح Exception ها- ادامه 2
32 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و دوم: معرفی و شرح استفاده از انوع کلاس های داخلی
33 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و سوم: شرح وراثت کلاس ها و انواع آن
34 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و چهارم: معرفی و شرح override کردن متد ها
35 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و پنجم: معرفی و شرح چند ریختی (polymorphism)
36 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و ششم: شرح enum و ویژگی های آن
37 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و هفتم: معرفی و شرح abstract
38 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و هشتم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کپسول بندی (encapsulation)
39 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و نهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از اینترفیس ها
40 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهلم: معرفی مفهوم پکیج(package) و نحوه استفاده از آن
41 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و یکم: معرفی داده ساختارها - Enumeration
42 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و دوم: داده ساختار BitSet
43 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و سوم: داده ساختار Vector
44 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و چهارم: داده ساختار Stack(پشته)
45 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و پنجم: داده ساختار dictionary
46 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و ششم: داده ساختار Hashtable
47 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هفتم: داده ساختار properites
48 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هشتم: معرفی و آموزش مفهوم جنریک
49 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و نهم: معرفی و آموزش برنامه نویسی سوکت و شبکه سمت سرور
50 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاهم: معرفی و آموزش برنامه نویسی سوکت و شبکه- سمت کلاینت و ارتباط با یکدیگر
51 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و یکم: معرفی و آموزش استفاده از lambda expression
52 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و دوم:‌ معرفی مفاهیم Thread ها و Multi-Threading
53 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و سوم: معرفی و آموزشRunnable در Thread ها و Multi-Threading
54 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و چهارم: کلاس Thread و کار کردن با متدهای این کلاس
دوره مجموعه کل دوره
مطالب مرتبط

در حال دریافت اطلاعات

نظرات
  • سپاس ...
  • با سلام و تشکر از زحمات و آموزش هاتون.
    یه سوالی برام پیش اومد که با سرچ هم به پاسخ کاملی نرسیدم.
    لیترال دقیقا چیه؟
    ظاهرا فرقی با متغیر نداره.
  • سلام به شما دوست عزیز
    لیترال متغیر نیست اون مقداری هست که در داخل متغیر ریخته میشه مثلاً توی کادر زیر
    int a=100;
    
    عدد ۱۰۰ یک لیترال است

برای ارسال نظر ابتدا به سایت وارد شوید