درخواست های ارتباط
جستجو
لیست دوستان من
صندوق پیام
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست پیام ها
صندوق پیام
رویدادها
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست رویدادها
همه رویدادهای من
تخفیف های وب سایت
همه تخفیف ها

عضویت در

کانال تلگرام

توسینسو

اطلاعات مطلب
مدرس/نویسنده
مهدی عادلی فر
امتیاز: 160708
رتبه:6
163
199
299
1604
مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم. پروفایل کاربر

آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سوم: معرفی مفاهیم اولیه و مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا

تاریخ 40 ماه قبل
نظرات 2
بازدیدها 4653
با سلام به همه دوستان و همراهان Itpro.ir.در ادامه مباحث جاوا به ادامه مفاهیم در مورد جاوا خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی در جاوا


تصویر زیر لیستی از کلمات رزرو شده در جاوا را نشان می دهد. این کلمات رزرو شده برای استفاده به عنوان متغیر و یا سایر Identifier ها مورد استفاده قرار گیرد.
آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سوم: معرفی مفاهیم اولیه و مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا

 --

توضیحات در جاوا


در زبان جاوا امکانی وجود دارد که در داخل کد جملاتی برای توضیحات قرار داده شود. این توضیحات می تواند برای فهم بهتر کد مناسب باشد. جاوا هم از توضیحات یک خطی و هم از توضیحات چند خطی پشتیبانی می کند. توضیحات در جاوا بسیار شبیه به توضیحات در زبان های c , c++ می باشد. همه عباراتی که در داخل توضیحات نوشته شود قابلیت کد و اجرا ندارد و کامپایلر جاوا آنها را نادیده خواهد گرفت. در کد زیر توضیحات یک خطی و چند خطی آورده شده است.
public class MyFirstJavaProgram{

   /* This is my first java program.
    * This will print 'Hello World' as the output
    * This is an example of multi-line comments.
    */

    public static void main(String []args){
       // This is an example of single line comment
       /* This is also an example of single line comment. */
       System.out.println("Hello World"); 
    }
} 

همانطور که در کد بالا نشان داده شده است اگر در قسمت از کد از دو کاراکتر // استفاده شود مابقی آن خط به عنوان توضیحات در نظر گرفته می شود. همچنین برای شروع توضیحات چند خطی از علامت اسلش و ستاره و برای پایان توضیحات چند خطی از ستاره و اسلش استفاده می شود.

آرایه ها در جاوا


آرایه ها اشیائی هستند که چند متغیر از یک نوع را در خود ذخیره می‌کنند. اما خود آرایه به تنهایی یک شئ محسوب می‌شود. و مهم نیست که چند متغیر در داخل آن قرار دارند.

Enum


enum ها در نسخه ۵ جاوا معرفی شدند. Enum ها یک متغیر را محدود می‌کنند تا فقط از مقادیری که قبلاً تعریف شده است استفاده کند و نتوان به آن مقداری دیگر داد. با استفاده از enum ها می‌توان احتمال بروز خطا در کد را کاهش داد. برای مثال اگر ما یک برنامه برای آبمیوه فروشی نوشته باشیم ممکن است که ازما خواسته شود که اندازه لیوان های موجود را فقط به اندازه های کوچک و متوسط و بزرگ بگیریم. این باعث می‌شود که مشتری‌ها نتوانند هر اندازه‌ای که دلخواه آن‌ها بود را انتخاب کنند و سفارش دهند و فقط اندازه های کوچک و متوسط و بزرگ را سفارش دهند. برای مثال به کد زیر دقت کنید.
class FreshJuice {

   enum FreshJuiceSize{ SMALL, MEDIUM, LARGE }
   FreshJuiceSize size;
}

public class FreshJuiceTest {

   public static void main(String args[]){
      FreshJuice juice = new FreshJuice();
      juice.size = FreshJuice.FreshJuiceSize.MEDIUM ;
      System.out.println("Size: " + juice.size);
   }
}

ما در کد بالاا یک کلاس به نام FreshJuice تعریف کرده ایم که داخل آن یک enum به نام FreshJuiceSize تعریف کرده ایم و همچنین یک شی از این enum در داخل کلاس به عنوان فیلد کلاس تعریف کرده ایم. و در داخل تابع main یک شی از کلاس FreshJuice تعریف کرده ایم و مقدار فیلد size آن را برابر FreshJuice.FreshJuiceSize.MEDIUM قرار داده ایم. در انتها این فیلد size را در خروجی چاپ می کنیم.
خروجی کد بالا به شکل زیر خواهد بود.
<text>
Size: MEDIUM
<<text
دقت داشته باشید که enum ها می توانند خودشان به تنهایی و یا در داخل کلاس دیگری تعریف شوند.

مفاهیم شی گرایی


تا این قسمت از برنامه بیشتر به مفاهیم جاوا پرداخته شد. از این بخش به بعد کمی به مباحث شی گرایی در جاوا خواهیم پرداخت. جاوا یک زبان کاملا شی گرا می باشد. جاوا مفاهیم اصلی زیر را پشتیبانی می نماید.
  1. چندریختی polymorphism
  2. وراثت Inheritance
  3. کپسوله سازی Encapsulation
  4. انتزاع Abstraction
  5. کلاس ها Classes
  6. اشیا Objects
  7. نمونه ها Instances
  8. متدها

  9. وراثت

در جاوا کلاس ها می توانند از کلاس های دیگر مشتق شوند و از کلاس های دیگر گرفته شود. در اصل اگر شما قصد داشته باشید که کلاس جدیدی ایجاد کنید و از قبل کلاسی وجود داشته باشد که کد آن به شکلی است که قسمتی از کد شما همان کلاس است به عبارت دیگر شما قصد دارید که آن کلاس را گسترش دهید و به ویژگی های آن اضافه کنید. برای این کار به جای این که کلاس جدیدی را از اول بنویسید می توانید این کلاس را از کلاسی که وجود دارد و بسیاری از ویژگی های این کلاس را دارا می باشد مشتق کنید. این مفهوم به شما این امکان را می دهد که از کدی که قبلا دارید بتوانید به طور مجدد استفاده کنید بدون این که کد تکراری بنویسیم و از کدهایی که قبلا وجود داشته استفاده کنیم و فقط کدهای جدید را بنویسیم. در این مفهوم به کلاسی که قبلا وجود داشته باشد کلاس پدر و یا super class می گویند و به کلاس هایی که مشتق شده اند کلاس فرزند یا subclass می گویند.

اینترفیس ها Interface

در زبان جاوا اینترفیس یک قرار داد بین اشیا است که چگونه با یکدیگر ارتباط داشته باشند. وقتی که بحث وراثت پیش می آید اینترفیس یک نقش بسیار مهم دارد. یک اینترفیس متدها را تعریف می کند و کلاس های مشتق شده باید از این قانون تبعیت کند. در اینترفیس فقط نام و نوع متدها مشخص می شود ولی هیچ گونه پیاده سازی انجام نمی شود و همه پیاده سازی ها در سمت کلاس فرزند انجام می شود.

اشیاء در جاوا

در این بخش به طور عمیق اشیا را بررسی می کنیم. اگر بخواهیم دنیای واقعی را مثال بزنیم می توانیم اشیائی را در دنیای اطرافمان پیدا کنیم. انسانها و ماشین ها و حیوانات و ... همه اشیا هستند. همه ی این اشیا دارای ویژگی ها و رفتارهایی هستند. یک سگ ویژگی هایی مانند رنگ و نژاد و وزن دارد و رفتارهایی مانند خوردن و خوابیدن و واق واق کردن و دویدن دارد. اگر بخواهیم اشیا در برنامه نویسی را با اشیا در دنیای واقعی بررسی کنیم بسیار شبیه به هم هستند. اشیا در برنامه نویسی نیز دارای ویژگی ها و رفتارهایی می باشند. یک شی نرم افزاری ویژگی هایش را در فیلدها ذخیره می کند و رفتارهایش در قالب متدها نشان داده می شوند. پس در توسعه نرم افزار متد ها بر روی ویژگی های داخلی شی کار می کنند و همچنین ارتباط بین اشیا نیز با استفاده از متدها انجام خواهد شد. در بخش های آینده به ادامه بررسی مباحث شی گرایی می پردازیم و زبان جاوا را به مرور شرح خواهیم داد. Itpro باشید



نویسنده: مهدی عادلی فر
منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.
برچسب ها
ردیف عنوان
1 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت اول : معرفی ویژگیها ، خصوصیات و نحوه شروع به کار با زبان برنامه نویسی جاوا
2 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دوم : بررسی مفاهیم شیء ، کلاس ، Method و شروع برنامه نویسی با زبان جاوا
3 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سوم: معرفی مفاهیم اولیه و مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا
4 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهارم: معرفی مفاهیم شی گرایی در برنامه نویسی جاوا - ادامه
5 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجم: معرفی انواع داده ها در جاوا
6 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت ششم: آموزش انواع متغیر در جاوا
7 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هفتم: معرفی Modifierها در جاوا
8 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هشتم: معرفی و آموزش عملگرهای جاوا
9 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نهم: معرفی و آموزش کار با عملگرها در جاوا - ادامه
10 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دهم: کار با حلقه های تکرار در جاوا
11 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت یازدهم: معرفی و آموزش استفاده از عبارات شرطی در جاوا
12 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت دوازدهم: معرفی انواع کلاس wrapper مربوط به اعداد در جاوا و نحوه استفاده از آنها
13 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سیزدهم: معرفی انواع کلاس wrapper مربوط به اعداد در جاوا و نحوه استفاده از آنها -ادمه
14 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهاردهم: معرفی و نحوه استفاده از کلاس Wrapper مربوط به کاراکتر ها در جاوا
15 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پانزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String و کار با رشته ها در جاوا
16 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت شانزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا ادامه
17 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هفدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا-ادامه 2
18 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت هجدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس String در جاوا و کار با رشته ها در جاوا-ادامه 3
19 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت نوزدهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کلاس های StringBuilder و StringBuffer
20 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیستم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از آرایه ها
21 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و یکم: آموزش کار با تاریخ
22 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و دوم: معرفی و آموزش عبارات منظم(Regular expression)
23 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و سوم: نحوه تعریف و استفاده از متدها
24 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و چهارم: نحوه تعریف و استفاده از متدها- ادامه
25 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و پنجم: نحوه کار با استریم ها و فایل ها
26 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و ششم: نحوه کار با دایرکتوری ها
27 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و هفتم: معرفی و آموزش کلاس ByteArrayInputStream و کار با استریم ها
28 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و هشتم: معرفی کلاس File و شرح متدهای آن
29 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت بیست و نهم: معرفی و شرح Exception ها
30 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی ام: معرفی و شرح Exception ها- ادامه
31 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و یکم: معرفی و شرح Exception ها- ادامه 2
32 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و دوم: معرفی و شرح استفاده از انوع کلاس های داخلی
33 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و سوم: شرح وراثت کلاس ها و انواع آن
34 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و چهارم: معرفی و شرح override کردن متد ها
35 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و پنجم: معرفی و شرح چند ریختی (polymorphism)
36 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و ششم: شرح enum و ویژگی های آن
37 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و هفتم: معرفی و شرح abstract
38 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و هشتم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از کپسول بندی (encapsulation)
39 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت سی و نهم: معرفی و آموزش نحوه استفاده از اینترفیس ها
40 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهلم: معرفی مفهوم پکیج(package) و نحوه استفاده از آن
41 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و یکم: معرفی داده ساختارها - Enumeration
42 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و دوم: داده ساختار BitSet
43 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و سوم: داده ساختار Vector
44 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و چهارم: داده ساختار Stack(پشته)
45 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و پنجم: داده ساختار dictionary
46 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و ششم: داده ساختار Hashtable
47 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هفتم: داده ساختار properites
48 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و هشتم: معرفی و آموزش مفهوم جنریک
49 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت چهل و نهم: معرفی و آموزش برنامه نویسی سوکت و شبکه سمت سرور
50 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاهم: معرفی و آموزش برنامه نویسی سوکت و شبکه- سمت کلاینت و ارتباط با یکدیگر
51 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و یکم: معرفی و آموزش استفاده از lambda expression
52 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و دوم:‌ معرفی مفاهیم Thread ها و Multi-Threading
53 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و سوم: معرفی و آموزشRunnable در Thread ها و Multi-Threading
54 آموزش برنامه نویسی جاوا قسمت پنجاه و چهارم: کلاس Thread و کار کردن با متدهای این کلاس
دوره مجموعه کل دوره
مطالب مرتبط

در حال دریافت اطلاعات

نظرات
  • مرسی مرسی مرسی

  • سپاس... شیوه اموزش شما عالیه ...

برای ارسال نظر ابتدا به سایت وارد شوید