حسام رسولیان
برنامه نویس موبایل

تفاوت JavaFX و Swing در چیست؟ مقایسه جاوا اف ایکس و سوینگ

تفاوت JavaFX و Java Swing در چیست؟ اگر با برنامه نویسی به زبان جاوا آشنا باشید میدونید که برای ساخت رابط کاربری یا همون محیط گرافیکی چند تا گزینه پیش رو داریم مثل Swing, AWT, JAVAFX و...تو این مقاله قصد داریم با هم دیگه یک مقایسه کوتاهی درباره SWING و JAVAFX انجام بدیم و ببینیم کدوم یکی از این دوتا برای طراحی UI برنامه های ما مناسب تر هستند.در Swing کلاسی که کامپوننت های رابط کاربری و نگهداری میکنه jframe نامیده میشود که در واقع یک صفحه خالی هست که میتونید داخل آن پنل های (Jpanel) مختلف و اضافه کنید.اما javafx از یک stage برای مخزن اصلی رابط کاربری استفاده می کند که داخل آن یک scene قرار دارد و بقیه لایه ها و کامپوننت ها درون این Scene جای میگیرند.هر scene شامل یک گراف هست که مهم ترین ویژگی JAVAFX هم همین است تمام کامپوننت هایی که در طراحی صفحه استفاده می کنیم مثل دکمه ها, لایه ها, شکل ها و.. بصورت Node درون این گراف ذخیره میشوند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
تفاوت JavaFX و Swing در چیست؟ مقایسه جاوا اف ایکس و سوینگ

مدیریت بهتر رویداد ها

هر دو از Eevent handling برای مدیریت رویداد های مختلف استفاده می کنند و به خوبی هم این کار و انجام میدهند اما به JAVAFX به دلیل تکیه بر معماری خودش به شکل تقریبا بهتری نسبت به سوینگ این رویداد ها را مدیریت می کند.

CSS

یکی از بزرگترین ویژگی های JAVAFX پشتیبانی از CSS هست که کار طراحی و راحت تر کرده و دست برنامه نویس و باز تر میکنه. خیلی راحت میتونید کلاس های CSS خودتون در کمترین زمان طراحی کنید.

افکت ها

در جاوا اف ایکس میتونید از افکت های مختلفی مثل blur, reflection, shadow استفاده کنید.

پشتیبانی از صفحات لمسی

سویینگ فاقد قابلیت پشتیبانی از صفحات مدرن هست.در حالی که JAVAFX از صفحات لمسی و قابلیت هایی مانند زوم, چرخش تصویر, اسکرول و .. پشتیبانی میکند.همچنین نکته ای که باید توجه کنید عدم پشتیبانی اوراکل از سوینگ هست که این خود ممکن هست باعث به وجود آمدن مشکلاتی در آینده برای برنامه هایی شود که با سویینگ طراحی شده اند. البته این به معنی منسوخ شدن سوینگ نیست بلکه فقط بروزرسانی ای دیگر برای سوینگ ارائه نمیشود.


حسام رسولیان
حسام رسولیان

برنامه نویس موبایل

کارشناسی فناوری اطلاعات برنامه نویس موبایل با زبان های جاوا, کاتلین, دارت(فلاتر) CCNA,LPIC

نظرات