labview چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی گرافیکی

Labview یک زبان برنامه نویسی گرافیکی میباشد و این یعنی اینکه شما نیازی به حتی یک خط کد نویسی ندارید. شاید خیلی از کسانی که این مقاله را میخوانند بگویند مگر زبان برنامه نویسی بدون کد نویسی هم میشه؟ حتما زبان مسخره ای هست و قدرت نداره ، بله میشه و شاید جالب باشه بدونید این نرم افزار اولین بار در یکی از نیروگاه های اتمی (درست یادم نیست کدوم ) اروپا برای به قدرت کشیدن این نرم افزار استفاده شد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

LabVIEW یک زبان برنامه‌نویسی گرافیکی است که توسط شرکت نشنال اینسترومنتس طراحی شده است و کاربرد آن بیشتر در سامانه‌های تست، اخذ داده، کنترل و پایش رایانه‌ای است LabVIEW تشکیل شده از حروف اول کلمات عبارت میزکار مهندسی ابزارهای مجازی آزمایشگاهی است. این نرم افزار زیاد در بین ایرانیان شناخته شده نیست و دلیل اون قیمت بالای نرم افزار هست خود نرم افزار بیس حدود ۱۰۰۰ دلا قیمت داره .

این نرم افزار به نوعی همه زبان های برنامه نویسی بجز زبان های برنامه نویسی وب رو راحت میخوره البته قصد توهین اصلا ندارم .به فال نیک بگیرید😅 چرا میگم میخوره چون زبان هست که راهت میشه با هاش پردازش موازی رو ایجاد کرد تولکیت ( همون کتابخونه) هاش از کاتابخونه های بقیه زبان های برنامه نویسی بیشتر هست ، مولتی پلتفرم هست یعنی مثلا برنامه ای که داری واسه مک مینوسی رو میشه راحت رو ویندوز هم اجرا کرد . پایداری بسیار بالایی داره (شما خودت حساب کن تو نیروگاه اتمی داره استفاده میشه دیگه حساس تر از اینجا) دیباگ کردنش به سرعت انجام میشه وفوق العاده امکانات زیادی برای همه حوضه های داره ، حتی حوضه نظامی .

الان تو ارتش آمریکا داره ازش برای کنترل مولتی کوپتر های استفاده میشه ، زبان لب ویو به قدری گستردگی داره که کسی نمیتونه بگه من کل لب ویو رو میدونم حتی متخصص های نشنال اینترومنت هم همه لب ویو رو نمیدونم چو گفتم که تو همه حوضه ها کار برد داره مثل یک تولکیت داره که به دستگاه های mriمتصل میشه و ... و خوب یک کسی که از اون در حوضه برق صنعتی استفاده میکنه خوب قطعا اون دانش رو برای کار با اون تولکیت نداره.پس بدونید هیچ کس نموتونه بگه من ۱۰۰ درصد لب ویورو میدونم شاید بگه مثلا c یا php رو میدونم ولی نمیتونه بگه لب ویو رو میدونه.

و اینکه این نرم افزار به قدری قدرتمند هست که همه نوع سخت افزاری پشتیبانی میکنه و این قابلیت رو داره که بیاد از زبان های دیگه هم داخلش استفاده بشه ، در این زبان توانایی ارائه امکانات ورودی و خروجی Data از طریق انواع کارتهای DAQ و پردازش سیگنال را داردکه این پردازش ها در هر زمینه‏ای چه انواع عملیات فیلترینگ ، حذف نویز ، انجام عملیات پیچیده ریاضی ، پردازش صوت و یا تصویر می‏تواند باشد.

برخی از کاربردهای این نرم افزار عبارتند از :

جمع آوری داده و پردازش سیگنال (Acquiring Data and Processing Signals)توسط ترانسمیتر ، سیگنال تقویت شده را می‏توان به کارت‏ USB DAQ انتقال داد و سپس اطلاعات مربوط به یک لودسل را به کامپیوتر منتقل کرد و منحنی و یا مقدار وزن را نمایش داد.

  1. کنترل صنعتی(Instrument Control) : در سیستم های اتوماسیون صنعتی می توانید پروژه های متفاوتی انجام دهید به عنوان مثال: با اتصال یک ترموکوپل ( سنسور دما ) و یک فن یک سیستم کنترل دما طرحی کنید.
  2. ابزار دقیق (Instrument) :می‏توانید انواع سنسور ها ( مانند: لودسل ، ترموکوپل ، آلتراسونیک ، سنسور فشار ) را توسط مدارات واسط به کامپیوتر متصل کنید و با نرم افزار لب ویو پردازش های متفاوتی مانند ذخیره داده و یا رسم منحنی و یا فیلترهای دیجیتال را بر روی داده ها انجام دهید.مانیتورینگ می توانید در سیستم های ابزار دقیق و یا اتوماسیون صنعتی وضعیت سیستم را در کامپیوتر نشان دهید به عنوان مثال: نمایش و رسم منحنی سنسور ها ، وضعیت عملکرد موتورها و جک ها
  3. یکی دیگر از کاربردهای لب ویو مبحث انالیز ارتعاشات است شما می توانید با اتصال لرزش سنج یا همان شتاب سنج مانند AC102 شرکت CTC به کارت DAQ مدل USB-4431 شرکت NI یک سیستم ارتعاش سنج طراحی کنید تجهیزات اندازه گیری ارتعاش به دو بخش تقسیم می شوند:
  4. تجهیزات پرتابل اندازه گیری ارتعاش یا همان ویبرومتر Vibrometer که عموما به کامپیوتر وصل نمی شوند و بیشتر برای سیستم های تعمیر نگه داری مورد استفاده هستند که به آن ویبرومتر قلمی نیز می گویند البته برخی از تجهیزات که معروف به Vibration Analyzer شرکت Fluke که بسیار پیشرفته هستند.مانند Fluke 810
  5. کارت های داده برداری یا همان Data Aquisition :به یاری خدا میخواهم این زبان قدرتمند رو آموزشش رو در آیتی پرو بزارم تا این زبان رو به ایرانیان بهتر معرفی کنم

فربد رستم صولت
فربد رستم صولت

فربد رستم صولت شبکه های مایکروسافتی ، مجازی سازی ، هاستینگ ، ویپ ، میکروتیک ، برنامه نویس زبان G ،برنامه نویس سخت افزار های صنعتی و غیر صنعتی طراح و سازنده و برنامه نویس روبات های صنعتی و غیر صنعتی ، پرنده و زمینی و همچنین علاقمند به ارتباط تمام اشیا به یکدیگر هستم همون iot. بدلیل تازه کار بودن سوابق زیادی ندارم از کلاس چهارم ابتدایی وارد حوضه IT شدم و تا الان این ادامه داشته و خواهد داشت.

نظرات