مهدی عادلی فر
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

textview چیست؟ معرفی قابلیت textview در برنامه نویسی اندروید

یکی از کنترل(ویجت) هایی که در برنامه نویسی اندرویدی بسیار استفاده می شود TextView می باشد. در این مطلب می خواهیم یکی از خاصیت های مهم و کاربردی TextView را توضیح دهیم. همانطور که می دانید TextView بیشتر برای نمایش یک متن مورد استفاده قرار می گیرد. این کنترل این قابلیت را دارد که بعضی از متن ها را تشخیص دهد. برای مثال متن هایی که آدرس سایت و یا آدرس ایمیل و یا شماره تلفن باشند را شناسایی می کند و می توانید از آن استفاده کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

وقتی که textview یک متن را شناسایی می کند آن را به شکل رنگی در خواهد آورد. وقتی که textview یک آدرس وب را شناسایی می کند آن را به رنگ آبی در می آورد که با کلیک بر روی آن مرورگر دستگاه شما باز خواهد شد و به آدرس مورد نظر انتقال داده می شوید. در مورد ایمیل برنامه ایمیل شما باز می شود و آدرس ایمیل شناسایی شده در قسمت دریافت کننده قرار می گیرد و در مورد شماره تلفن شماره گیر دستگاه شما باز خواهد شد و شماره مورد نظر گرفته می شود. عکس زیر یک textview را نمایش می دهد که در داخل آن یک شماره تلفن و یک آدرس ایمیل و یک آدرس وب قرار دارد که textview آنها را شناسایی کرده است

وب سایت توسینسو

حال باید چکار کنیم که textview متن ما را شناسایی کند؟ برای شناسایی متن و تبدیل آن به لینک باید از خاصیت autolink که در داخل textview قرار دارد استفاده کنیم. برای مثال در کد زیر یک textview تعریف کرده ایم که آدرس های وب سایت ها را شناسایی می کند و آن ها را به صورت لینک در می آورد و با کلیک بر روی لینک مرورگر باز شده و آن آدرس لود خواهد شد.

<TextView
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="wrap_content"
    android:text="site:http://tosinso.com "
    android:autoLink="web"/>

با دقت در کد بالا می بینیم که این کد تفاوت زیادی با کد textview های دیگری ندارد و فقط در داخل آن از خاصیت autolink استفاده شده است. مقادیری که autolink می تواند بگیرد عبارتند از:

  • web: این مقدار باعث می شود که textview آدرس های سایت ها را به شکل لینک درآورد و با کلیک بر روی آن مرورگر باز شود
  • email: این مقدار باعث می شود که textview آدرس های ایمیل را به شکل لینک در آورد و با کلیک بر روی آن برنامه ایمیل باز شود.
  • phone این مقدار باعث می شود که شماره تلفن ها به صورت لینک درآیند و با کلیک بر روی آن ها برنامه شماره گیری باز شود.
  • all این برنامه به گونه ای ترکیب همه ی موارد بالا است.
  • none این حالت که حالت پیش فرض است به این معنی است که هیچ آدرس و شماره تلفنی شناسایی نشود.

اگر بخواهیم در textview کاری کنیم که آدرس های ایمیل و آدرس سایت شناسایی شوند ولی از شماره تلفن ها و بقیه چیزها بگذریم باید به شکل زیر عمل کنیم.

android:autoLink="email|web"

در کد بالا می بینیم که برای ترکیب حالت های مختلف را به همراه علامت | استفاده می کنیم.

ITPRO باشید

نویسنده: مهدی عادلی فر

منبع: Itpro

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.


مهدی عادلی فر
مهدی عادلی فر

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم.

نظرات