آموزش اجرای برنامه سی شارپ بدون نصب ویژوال استودیو به زبان ساده

چگونه بدون نصب کردن ویژوال استودیو ، فایل سی شارپی را اجرا کنیم؟ من خودم علاقه زیادی دارم تا در برنامه نویسی سی شارپ پیشرفت کنم ، از همین رو دوره برنامه نویسی جناب مهندس احمدی رو که در همین سایت گذاشتن رو خریداری کردم و دارم دنبال میکنم ، در برنامه نویسی سی شارپ چون در محیطی که کار میکنم اجازه نصب برنامه ویژوال استودیو رو نداشتم همیشه دنبال این بودم که بدون برنامه ویژوال کامپایل کردن رو انجام بدم و حقیقتا نمیدونستم ، تا اینکه در دوره آموزشی مهندس احمدی یه اشاره ای بهش شد که چجوری کامپایل کنیم اما نکته اینجا بود که بازم باید حتما ویژوال نصب میبود تا بشه محیط command line visual studio رو اجرا کرد و برنامه رو کامپایل کرد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

برای یادگیری و آموزش سی شارپ ( آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ ) رایگان به این لینک بروید

از همین رو من افتادم دنبالش که ببینم چطور بدون نصب میشه به خواستم برسم ، که شکر خدا رسیدم و گفتم شاید بعضی از دوستان که مثل من نمیتونن از محیط ویژوال در بعضی شرایط استفاده کنند حداقل بتونن یه برنامه رو کامپایل کنند. برای شروع باید مطمئن بشیم که حتما .net روی سیستم نصب شده باشه که روی همه سیستم ها با نصب ویندوز معمولا نصب میشه و در سیستمی که .net نصب باشه، کامپایلر C#‎ هم وجود داره. حالا هرجایی تو هر آدرسی که بخوایم یه فایل txt ایجاد میکنیم و اسمش رو میزاریم program.cs.(نام دلخواه که من اینجا program گذاشتم) یک فایل هم به نام Compile.bat ایجاد میکنیم و دستورات زیر رو در اون (با استفاده از notepad) مینویسیم:

C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v4.0.30319\csc /target:winexe program.cs >result.txt

program.exe

البته توجه داشته باشید که مسیر نصب فایل csc تو سیستم شما ممنکه فرق بکنه. مثلا به جای پوشه v4.0.30319 ، پوشه v3.5 وجود داشته باشه (بستگی به ورژن .net نصبی روی سیستم شما داره) خلاصه باید آدرس رو پیدا کنید و حتما مسیر درست که فایل csc در اون هست رو بنویسید. بعد درستور target مشخص میکنه که فایل windows application هست و بر این اساس فایل exe میسازه و اگه میخواین فایل console بسازه باید /target:exe بنویسید و کلمه win رو در دستور پاک کنید.

دستور بعد target هم آدرس فایل cs که همون فایل دستوراتی c# ما هست رو میگیره و به دلیل اینکه هر دو فایل کنار هم هستند نیازی به آدرس دهی کامل نیست و فقط اسم و پسوند فایل رو مینویسیم ، دستور resuit.txt هم میاد فایل تکست میسازه و اگه در موقع کامپایل برنامه خطا داشت درون این فایل میشه مشاهده کرد و اگه خطا نداشت که فایل خالی میمونه و در دستور آخر هم اسم فایل exe رو میگیره که من اینجا program.exe مشخص کردم ، در نهایت فایل compile.bat رو ذخیره میکنیم و میبندیم ، حالا فایل program.cs رو با برنامه notepad++ باز میکنیم و دستورات خودمون رو مینویسیم(برای راحتی کار گفتم از notepad++ استفاده کنیم، وگرنه از notepad خود ویندوز هم میشه استفاده کرد) من برای مثال دستور زیر رو آماده کردم:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;

namespace ITPro
{
static class Program
{
static void Main()
{ 
  Console.Clear();
  Console.WriteLine("hello");
  Console.Write("Please Enter A String : ");
  String s = Console.ReadLine();
  int adad=0;
  int st=0;
  int stb=0;
  int stk=0;
  int sym=0;
  for(int i=0;i<s.Length ;i++)
  {
	  char a=s[i];
	  if(Char.IsDigit(a))
		  adad+=1;
	  if(char.IsLetter(a))
          {
		  st+=1;
             if(Char.IsUpper(a))
                  stb+=1;
             if(Char.IsLower(a))
                  stk+=1;
          }
          if(Char.IsSymbol(a))
                  sym+=1;
  }
  Console.WriteLine("tedad adad vared shode : " + adad);
  Console.WriteLine("tedad horof vared shode : " + st);
  Console.WriteLine("tedad horof koochak vared shode : " + stk);
  Console.WriteLine("tedad horof bozorg vared shode : " + stb);
  Console.WriteLine("tedad symbol vared shode : " + sym);
  Console.ReadLine();
  
}
}

}

بعد از نوشتن کد در فایل cs و ذخیره آن، نوبت به اجرای فایل compile.bat میرسه ، فایل compile.bat رو اجرا میکنیم و میبینیم که دو فایل برای ما ایجاد کرد ، یکی فایل program.exe که فایل اجرایی ما هست و یکی فایل result.txt که مربوط به خطاهای برنامه ما هست که در این برنامه خالیه ولی اگه در زمان کامپایل خطا به وجود اومد فایل exe ساخته نمیشه و فایل txt که باز کنیم نوع خطای ما رو نشون میده و میشه رفع کرد. امیدوارم این آموزش کوچیک من کمکی بکنه به شما دوستان. با تشکر از سایت بسیار خوب TOSINSO و دوست عزیزم جناب مهندس احمدی که جرقه ی این نوع کامپایل رو تو ذهن من ایجاد کردند.


نظرات