محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت جاوا و جاوااسکریپت در چیست؟ به زبان بسیار ساده

تفاوت Java و JavaScript در چیست؟ خندتون نگیره ولی برخی جاها دیده شده که میگن جاوا اسکریپت کوچیک شده جاو هست ! باور نکنید و ساده لوح نباشید. شاید اگر از بسیاری از افراد که دانش لازم در خصوص برنامه نویسی را ندارند سئوال کنید که تفاوت بین Java و JavaScript در چیست به شما در پاسخ بگویند که JavaScript یک زبان برنامه نویسی است که از Java برگرفته شده است و یکی از نوادگان یا نسل های برنامه نویسی Java است ، این مطلب نه تنها درست نیست بلکه کاملا اشتباه است و تفاوت این دو زبان در واقعیت بسیار بیشتر از اینها است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تفاوت جاوا ( Java ) و جاوااسکریپت ( JavaScript )

Java یک زبان برنامه نویسی شیء گرا یا Object Oriented است که با استفاده از یک مفسر یا interpreter قابلیت اجرا شدن بر روی چندین سیستم عامل را دارد. زبان برنامه نویسی Java توسط شرکت Sub Microsystems طراحی و پیاده سازی شد و هدف اصلی آن ایجاد کردن زبان برنامه نویسی با قابلیت تولید نرم افزار قابل استفاده بر روی پلتفرم های مختلف بود.

از طرفی JavaScript توسط شرکت Netscape طراحی و معرفی شد و در واقع یک زبان برنامه نویسی به حساب نمی آید. این زبان اسکریپت نویسی قابلیت ایجاد کردن نرم افزارهای Stand Alone مثل Java را ندارد که بتواند در چندین پلتفرم کار کند در عوض زبان اسکریپت نویسی است که برای استفاده در مرورگرهای اینترنتی طراحی و پیاده سازی شده است.

ایده زبان برنامه نوسی Java بر روی کاغذ بسیار جذاب و جالب بود ، این زبان برنامه نویسی به برنامه نویس ها این امکان را می داد که بتوانند یک برنامه نویسند که بتواند در اکثر سیستم عامل ها کار کند. Java برای رسیدن به این هدف تصمیم گرفت از زبان کد نویسی استفاده کند که در هیچ سیستم عاملی بصورت ذاتی وجود نداشته باشد. در عوض Java کدهای خاص خود را تولید می کرد و آن را توسط یک ماشین مجازی اجرا می کرد و توسط یک مفسر یا مترجم یا چیزی که شما به عنوان interpreter می شناسید کد مربوطه را به کد بومی سیستم عامل مربوط تبدیل می کرد.

همانطور که گفتیم پروژه Java روی کاغذ پروژه بسیار خوبی بود اما مشکل اصلی که وجود داشت این بود که کدهای Java با توجه به فرآیند تبدیلی که باید انجام می شد به نسبت کدهای بومی یا Native Code های خود سیستم عامل کند تر اجرا می شدند. دلیل این کندی چیزی جز این نبود که هر کدام از کدهای Java مجبور بودند که برای اجرا دو بار پردازش شوند ، ابتدا یک فرآیند پردازشی توسط ماشین مجازی و فرآیند پردازشی بعدی توسط سیستم عامل مورد نظر بایستی انجام می شد.

JavaScript همانطور که اعلام کردیم یک زبان اسکریپت نویسی است بنابراین نیازی به فرآیند کامپایل شدن و کامپایلر ندارد و توسط مرورگر یا Browser های اینترنت اجرا می شود. زمانیکه یک مرورگر اینترنتی مثل فایرفاکس یا کروم یا اینترنت اکسپلورر خدا بیامرز یک کد JavaScript را دریافت می کند آن را پردازش می کند و در نهایت دستورهایی که درون اسکریپت وجود دارند را اجرا می کند. هدف اصلی JavaScript این است که سطحی از تعامل را بتواند با کاربران و صفحات وب ایجاد کند که در حالت عادی نمی توان با دستورات و تگ های HTML ساده به آن دست پیدا کرد.

تفاوت جاوا و جاوااسکریپت در چیست

از JavaScript می توان با ترکیب تکنولوژی های دیگری مثل AJAX نیز استفاده کرد و با اینکار می توان یک محیط تعاملی بسیار خوب با کاربر ایجاد کرد. یکی از قابلیت های جالب JavaScript این است که می تواند با عناصری که در کدهای خودش وجود ندارند نیز تعامل برقرار کند این در حالی است که کدهای Java نمی توانند چنین کاری را انجام دهند. نرم افزارهایی که با Java نوشته می شوند فقط می توانند خود را درون صفحات HTML جاسازی کنند و از آن زمان به بعد نرم افزار کار خود را انجام می دهد و تعاملی بیشتر از آن نخواهد داشت.

Java و JavaScript دو زبان کاملا متفاوت هستند که حتی هر کدام برای اجرا شدن به نیازمندیهای کاملا متفاوتی وابسته هستند . نصب کردن قابلیت Java بر روی مرورگرهای اینترنتی شما اصلا به این معنی نیست که شما از این به بعد می توانید از اسکریپت هایی که توسط JavaScript نوشده شده اند بر روی انها استفاده کنید و این فرآیند کاملا برعکس نیز وجود دارد ، بصورت کلی می توانیم تفاوت های Java و JavaScript را به شکل زیر عنوان کنیم :

  1. Java یک زبان برنامه نویسی شیء گرا است در حالیکه JavaScript یک زبان اسکریپت نویسی شیء گرا است
  2. نرم افزارهای نوشته شده با Java قبالیت اجرا بر روی ماشین مجازی و مرورگرهای اینترنتی را دارند اما کدهای JavaScript فقط بر روی مرورگرهای اینترنتی اجرا می شود و ذاتا برای همین نوع کار طراحی و پیاده سازی شده است.
  3. برنامه های نوشته شده با Java بایستی کامپایل شوند در صورتیکه کدهای JavaScript فقط یک متن ساده هستند و نیازی به کامپایل ندارند
  4. هر کدام از این زبان ها نیاز به پلاگین ها و نیازمندی های متفاوتی برای اجرا شدن دارند.
  • تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت در چیست؟

    مهمترین تفاوت کدهای جاوا و جاوا اسکریپت این است که کدهای جاوا باید کامپایل شوند اما کدهای جاوا اسکریپت کلا متن هستند و بر روی مرورگرها صرفا اجرا می شوند ، کدهای جاوا توسط اپلیکیشن ها و ماشین های مجازی اجرا می شوند ، جاوا یک زبان شی گرا است اما جا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است
  • آیا جاوا اسکریپت کوچک شده جاوا است؟

    خیر ، این دو هیچ ارتباطی به هم ندارند و دو زبان متفاوت هستند

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات