حسام رسولیان
برنامه نویس موبایل

تفاوت React Native و Flutter در چیست؟ به زبان ساده

تفاوت React Native و Flutter در چیست؟ مقایسه React Native و Flutter ، کدام بهتر است ؟ در مقاله قبلی در مورد Flutter کمی بحث کردیم و امروز قصد داریم که این فریموورک و با جدی ترین رقیب خودش یعنی React Native مقایسه کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

پرفورمنس

از نظر تکنیکی Flutter سریع تر از React Native هست به دلیل اینکه خبری از جاوااسکریپت بریج در این فریموورک نیست که با کامپوننت ها ارتباط برقرار بکند. اما این به این معنی نیست که React Native سرعت کمی داره این مطلب و میتونید از طریق اپلیکیشن هایی که با React Native توسعه داده شده است مشاهده کنید.

بلوغ

اولین انتشار React Native سال 2015 یعنی 3 سال قبل تر هست و اولین نسخه پایدار Flutter در سال 2018 به بازار عرضه شد, طبیعتا همه میدونیم که برای به بلوغ رسیدن یک زبان برنامه نویسی یا فریموورک نیاز به زمان زیادی هست تا توسعه دهندگان مختلف از آن استفاده کنند و با فیدبک هایی که کمپانی مربوطه میدن باعث پیشرفت برنامه شوند که از این نظر میتونیم بگیم React Native به یک پختگی نسبی در حال حاضر رسیده.

جاوا اسکریپت و دارت

یکی از فاکتور های استفاده از این دو فریموورک زبان برنامه نویسی آنهاست که باید از بین دارت و جاوا اسکریپت یکی را انتخاب کنید. اینجا بحث انتخاب بین جاوا و سی شارپ نیست که شبیه به هم هستند در واقع میشه گفت جاوا اسکریپت و دارت 180 درجه با هم دیگه تفاوت دارند در کلاس های خودشون.جاوا اسکریپت یکی از پر طرفدار دار ترین زبان های برنامه نویسی دنیاست که در موبایل, وب و دیگر زمینه ها کاربرهای خیلی زیادی داره در طرف دیگه زبان دارت در بیرون کمپانی گوگل مشتقان خیلی زیادی براش وجود نداره.

کاربرد در صنعت

React Native به عنوان یک تکنولوژی قدیمی تر تقریبا راه خودش و پیدا کرده و شرکت های زیادی برای توسعه اپلیکیشن های خودشون از اون استفاده می کنند که مهم ترین آنها را میتونید در تصویر زیر مشاهده کنید و این نشون میده که Flutter کار تقریبا سختی در پیش داره که بتونه خودش و به قله برسونه.

وب سایت توسینسو

چرخه حیاط

اگر بخوایم صادق باشیم React Native مدیریت چرخه حیاط بسیار ساده تری دارد. در Flutter شما فقط میتونید ویجت هایی بسازید که از نوع stateful یا stateless هستند و برخلاف React Native نمیتونید مستقیم state کامپوننت یا ویجت های خودتون و ذخیره کنید.


حسام رسولیان
حسام رسولیان

برنامه نویس موبایل

کارشناسی فناوری اطلاعات برنامه نویس موبایل با زبان های جاوا, کاتلین, دارت(فلاتر) CCNA,LPIC

نظرات