مهدی عادلی فر
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

آموزش ساخت فایل نصبی اندروید با استفاده از اندروید استودیو

چگونه فایل نصبی اندرویدی درست کنیم؟ طبیعی است که ما بعد از زحماتی که می کشیم انتظار داریم که نتیجه آن را ببینیم و از حاصل زحماتمان استفاده کنیم. در برنامه نویسی هم به همین شکل است. بعد از کلی باگ رفع کردن و کنجار رفتن با کدها و جستجو و هزار جور چیز دیگه می خواهیم نتیجه زحماتمان را ببینیم. باید چه کنیم. در این مطلب قصد داریم که بگوییم که چگونه می شود که یک پروژه اندرویدی را که نوشته ایم را به یک فایل اجرایی اندروید تبدیل کنیم و آن را بر روی گوشی ها و تبلت های واقعی نصب و استفاده کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

فرایند کامپایل پروژه اندرویدی

برای این که پروژه ساخته شده بتواند قابل اجرا توسط سیستم عامل اندروید باشد باید آن را کامپایل کرد. نتیجه کامپایل یک پروژه اندرویدی یک فایل نصبی با پسوند apk می باشد. دقت داشته باشید که در این مطلب ما برنامه نویسی اندروید به زبان پیش فرض جاوا را مورد بحث قرار داده ایم و در مورد تکنولوژی های دیگر مانند cordova, xamarin صحبت نمی کنیم هرچند که این تکنولوژی ها هم دارای خروجی apk هستند ولی تفاوت هایی دارند. شکل فرایند کامپایل پروژه اندرویدی به شکل زیر است.

وب سایت توسینسو

همانطور که در عکس بالا می بینید برنامه های نوشته شده ابتدا به زبان جاوا نوشته شده اند و در فایل هایی با پسوند .java است. در گام اول که برنامه توسط کامپایلر جاوا کامپایل می شود یک سری فایل با پسوند .class می سازد که این فایل ها بایت کد های جاوا هستند که ماشین مجازی جاوا می تواند آنها را اجرا کند. ولی هنوز اندروید نمی تواند آن ها را اجرا کند. برای این که اندروید هم بتواند فایل های مورد نظر را اجرا کند باید آن ها را توسط یک کامپایلر دیگر به نام Dx compiler کامپایل کنیم.

Dx مخفف dalvik executable می باشد. (ماشین مجازی که برنامه های اندروید را اجرا می کند dalvik نام دارد.) بعد از این گام فایل های جدیدی تولید می شوند که پسوند dex دارند. این فایل ها نسبت به فایل های قبلی از نظر استفاده از حافظه و اجرا شدن بهینه شده اند که سریع تر توسط دستگاه های اندرویدی اجرا شوند. بعد از این که فایل های dex تولید شدند نوبت به آن می رسد که آنها را در یک بسته قرار دهیم و یک فایل نصبی apk بسازیم. این کار توسط کیت AAPT انجام می شود AAPT مخفف android assistance packaging tool می باشد که کارش بسته بندی کلاس ها و منابع اندرویدی در داخل یک فایل می باشد که سیستم عامل اندروید می تواند آن را بخواند و از آن استفاده کند.

فایل های نصبی اندروید (APK)

فایل های نصبی اندروید فایل هایی با پسوند apk می باشد که کلاس ها و منابعی که در برنامه استفاده شده است را داخل خود نگهداری می کند. یعنی فایل های dex که هنگام کامپایل تولید می شوند و فایل AndroidManifest.xml و همچنین فایل های پوشه res در این فایل apk بسته بندی می شوند. برای این که بتوانید محتویات یک فایل apk را مشاهده کنید آن را با استفاده از برنامه winrar باز کنید. می بینید که فایل های مختلفی در آن بسته بندی شده است. در شکل زیر یک مثال از کی برنامه اندروید که با استفاده از winrar باز شده است را مشاهده می کنید.

وب سایت توسینسو

ساخت فایل apk در اندروید استودیو

خب حالا به جایی می رسیم که به صورت عملی بتوانیم در اندروید استودیو یک فایل apk بسازیم و از آن استفاده کنیم. قبل از این که ببینیم چطور در اندروید استودیو یک خروجی apk بگیریم باید توجه داشته باشیم که اندروید استودیو دو نوع خروجی apk می دهد. خروجی debug, و خروجی release. خروجی debug برای زمانی است که ما در حال برنامه نویسی هستیم و می خواهیم برنام خود را تست کنیم. در فایل های debug امکاناتی برای لاگ گرفتن از اجرای برنامه و پیگیری هنگام اجرا شدن برنامه در فایل apk قرار داده می شود. دقت کنید که نمی توانید فایل apk که با حالت Debug باشد را در بازارهای اندرویدی مانند google play store منتشر کنید ولی می توانید آن را روی گوشی و یا تبلت نصب کنید و به راحتی از آن استفاده کنید. برای ساخت این فایل در اندروید استودیو باید از منوی Build گزینه Build APK را کلیک کنید.

وب سایت توسینسو

بعد از این کار اندروید استودیو شروع به ساختن فایل apk می کند. بعد از این که فرایند ساخت apk تمام شد با پیامی شبیه به عکس زیر به شما اطلاع داده می شود که ساخت فایل با موفقیت به اتمام رسید

وب سایت توسینسو

در پیغام بالا با کلیک بر روی Show in Explorer یک پوشه باز خواهد شد که در آن یک فایل apk از برنامه شما وجود دارد و می توانید از آن استفاده کنید.نوع دوم خروجی apk نوع release می باشد که این نوع خروجی در بازارها منتشر و استفاده می شود. در این خروجی فایل های مربوط به پیگیری و لاگ گرفتن از اپ در زمان اجرا وجود ندارد و فایل ها و محتویاد پکیج بهینه شده اند. برای ساخت این خروجی از منوی Build گزینه Generate Signed APK را انتخاب کنید. با زدن این گزینه صفحه ای مانند عکس زیر نمایش داده می شود که در این صفحه از شما می خواهد که مشخصات key store را مشخص کنید. Key store برای محافظت از برنام شما است.

وب سایت توسینسو

در این قسمت اگر key store نداشته باشیم باید یک key store جدید بسازیم برای ساخت key store بر روی دکمه Create new کلیک می کنیم و صفحه زیر ظاهر می شود. در این صفحه مشخصات و پسورد خود را وارد کنید و در قسمت key store path آدرس ذخیره شدن را هم مشخص کنید و بر روی ok کلیک کنید.

وب سایت توسینسو

بعد از اتمام کار بر روی next کلیک کنید. با کلیک بر روی next یک صفحه مانند زیر نشان داده می شود.

وب سایت توسینسو

در این صفحه محل ذخیره شدن فایل خروجی و نوع خروجی که release می باشد نشان داده می شود با کلیک بر روی finish ساختن فایل apk شروع می شود و در انتها پیامی مبنی بر اتمام ساخت فایل به شما نشان داده خواهد شد. TOSINSO باشید.

نویسنده: مهدی عادلی فر

منبع: Itpro

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.


مهدی عادلی فر
مهدی عادلی فر

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم.

نظرات