تفاوت Software و Application در چیست؟ به زبان ساده

تفاوت Application و Software در چیست؟ مقایسه اپلیکیشن و نرم افزار به زبان ساده ، درک تفاوت بین Hardware یا سخت افزار و Software یا نرم افزار بسیار ساده است اما بعضا شما نیز به واژه هایی مثل Software و Application برخورده اید و شاید برای شما جالب باشد که تفاوت بین ایندو را بدانید. توجه کنید که بهتر است این دو را به شکل Software Program به معنی برنامه نرم افزاری وSoftware Application یا نرم افزار کاربردی ترجمه کنیم که درک تفاوت آنها با هم ساده تر شود. Software Program در واقع یک سری از برنامه ها هستند که در سیستم عامل شما اجرا می شوند و شامل دستورالعمل هایی می باشند که فعالیت هایی را بصورت مشهود یا مخفی بر روی سیستم عامل انجام می دهند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در واقع می توان گفت سیستم عامل ما به خودی خود یک Software Program یا برنامه نرم افزاری است و برنامه هایی که درون این سیستم عامل قرار گرفته اند و به ما سرویس دهی می کنند نیز به نوعی Software Program هستند. اما زمانیکه صحبت از Application Software یا نرم افزار کاربردی می شود و واژه کاربرد مطرح می شود بحث متفاوت است ، هر جا اسمی از Application به گوشتان خورد قطعا این نرم افزار کاری انجام می دهد که کاربر می تواند نتیجه آن را بصورت ملموس ببیند و در واقع برخلاف Software Program ها که از دید کاربر مخفی هستند Application Software ها وظایفی کاربردی برای کاربران ما انجام می دهند.

توجه کنید که هم Application و هم Software در واقع Program یا برنامه هستند که شامل دستورالعمل هایی هستند که به سیستم عامل یا سخت افزار دستور انجام یک سری کارها را می دهد. در واقع این وجه تشابه بین ایندو می باشد. سرویس های سیستم عامل ، شکل ظاهری سیستم عامل ، درایورهای سخت افزارها ، فایل های تنظیمات سیستم عامل ، توابع و Function ها و کتابخانه ها یا Library های موجود در سیستم عامل که هم اکنون بر روی سیستم عامل و بعد از نصب آن شروع به کار می کنند و در واقع به منظور راه اندازی سخت افزار از قبل تعبیه شده اند به عنوان Software Program یا برنامه نرم افزاری شناخته می شوند.

برای مثال شما نمی توانید عملکرد یک درایور سخت افزار را بر روی سیستم عامل به عینه ببینید و این بدین معناست که درایور سیستم شما در دسته بندی Software Program ها قرار می گیرد ، از همه مهمتر خود سیستم عامل Software Program است. خود Software Program نیز به دسته بندی های کوچکتری تقسیم بندی می شود که از آن جمله می توانیم به System Software Program ها یا برنامه های نرم افزاری سیستمی اشاره کنیم .

System Software ها وظایف سختی را بر عهده دارند که از مهمترین های آن می توانیم به ایجاد کردن رابط گرافیکی ارتباط کاربر با سخت افزار از طریق سیستم عامل اشاره کنیم ، در واقع System Software ها به زبان های برنامه نویسی بسیار سطح پایین نوشته می شوند تا بهتر بتوانند با سخت افزار ارتباط برقرار کنند. این System Software ها هستند که به شما اجازه استفاده از Application Software ها را می دهند در واقع آنها محیطی را برای اجرای application software ایجاد می کند و همچنین کامپیوتر ها و دیگر application هایی که روی کامپیوتر نصب شده اند را کنترل می کنند. Software را می توان در سه نوع مختلف طبقه بندی کرد:

  • Platform software مانند سیستم عامل ها
  • Application software مانند نرم افزارهای Office و Adobe
  • User-written software مانند ابزارهای موبایل

بنابراین متوجه شدید که Application Software با System Software متفاوت است و در واقع این System Software ها هستند که بستر مناسب برای اجرا شدن Application Software را ایجاد می کنند. به یک نکته توجه کنید که همه اینها در نهایت کد اجرایی هستند ، همیشه Application یک Software است اما دلیلی ندارد که یک Software به عنوان Application نیز مورد استفاده قرار بگیرد. انواع System Software را عنوان کردیم اما از انواع Application Software می توانیم به Application های تلفن همراه ، مجموعه Office ، فتوشاپ و کرل و Media Player و ... اشاره کنیم . همانطور که می بینید همه اینها به چشم کاربر دیده می شود بر خلاف System Software ها که دیده نمی شوند.

نویسنده : پیمان خلقتی

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


نظرات