توسینسو :: جزیره برنامه نویسی و توسعه نرم افزار
درخواست های ارتباط
جستجو
لیست دوستان من
صندوق پیام
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست پیام ها
صندوق پیام
رویدادها
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست رویدادها
همه رویدادهای من
تخفیف های وب سایت
همه تخفیف ها

توسینسو :: جزیره برنامه نویسی و توسعه نرم افزار

Generic در جاوا ، حکایت یک تیرو چند نشان

جاوا با هدف کمک به برنامه نویسان برای پیاده سازی الگوریتم های مستقل از نوع (Type) و در عین حال اعمال کنترل نوع قوی تر (Stronger Type Check) در زمان ترجمه (Compile) از قابلیتی به نام Generic بهره می گیرد. تلفیق دو ویژگی استقلال کد از نوع و کنترل نوع قوی تر در زمان ترجمه ، افزایش پایداری و بهبود خوانایی کد نوشته شده را برای برنامه نویسان به ارمغان می آورد . در ساده ترین بیان برای توصیف این ویژگی... ادامه مطلب...

2
برنامه نویسی اندروید در گنو/لینوکس-قسمت اول

بهترین سیستم‌عامل برای نصب اندروید استدیو شرکت گوگل Android Studio رو برای برنامه نویسی اندروید پیشنهاد می‌کنه.Android Studio خوشبختانه برای سیستم‌عامل‌های ویندوز،گنولینوکس و Mac OSx نسخه مخصوص داره.من از نسخه گنولینوکس Android Studio استفاده می‌کنم.مزایای استفاده از گنولینوکس برای توسعه اندروید اینها هستن : * اندروید از کرنل لینوکس استفاده می‌کنه. بنابراین محیط توسه اندروید استدیو سازگاری ب... ادامه مطلب...

0
کار با ناچ Notch صفحه در برنامه نویسی اندروید

ناچ Notch به تکه سیاه بالای صفحه نمایش گوشی ها میگن که برای اولین بار ایفون 10 یا همون ایکس از این طراحی استفاده کرد و کم کم به گوشی های اندرویدی هم راه پیدا کرد.این ناچ میتونه برای طراحی اپلیکیشن های مختلف مشکلات کوچیکی ایجاد کنه چون فضای زیادی اشغال میکنه و باعث بد جلوه دادن UI برنامه میشه. راه حل -- گوگل برای مدیریت ناچ در اندروید Pie روش های مختلفی ارائه داده است. در تنظیمات این نسخه از ... ادامه مطلب...

2
استفاده از کلمه VAR برای تعریف متغیر در جاوا

اگر با زبان برنامه نویسی جاوا حتی در حد مقدماتی هم کار کرده باشید میدونید که برای تعریف متغیر باید در ابتدا نوع متغیر و مشخص کنید و بعد اسم متغیر برای مثال: String t; int i; boolean b; اما در اکثر زبان های برنامه نویسی برای تعریف متغیر شما نیازی به مشخص کردن نوع متغیر در هنگام تعریف کردن آن ندارید. برای مثال در جاوا اسکریپت از کلمه های کلیدی let و var, در زبان کاتلین و اسکالا از کلمات var ... ادامه مطلب...

2
جایگزین های ایرانی گوگل مپ برای استفاده نقشه در اپلیکیشن

برای پروژه جدیدی که داشتم مینوشتم نیاز به نقشه بود و منم چند ماه پیش مثل شما تو خبر ها خونده بودم که گوگل مپ دامنه ir و تحریم کرده و سرویسش قراره پولی بشه در آینده به هر حال برای تست گفتم ببینم آیا میتونم فعلا از گوگل مپ استفاده کنم برای اپلیکیشن جدید یا نه که موقع ایجاد پروژه داخل گوگل دیدم بلهههههههه بزرگوار اطلاعات billing میخواد و باید اطلاعات بانکی وارد کنید تا 200 دلار اعتبار بهتون رایگان ب... ادامه مطلب...

6
در آمدی بر تبدیل گاهشماری هجری خورشیدی به میلادی

دیباچه : اگر چه بر اساس قانون مصوب 11 فروردین 1304 هجری خورشیدی مجلس شورای ملی و اصل هفدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1358 تقویم هجری خورشیدی تقویم رسمی ایران است اما در امور تجاری ، ارتباطات جهانی و تاریخ نگاری نیاز به استفاده از گاه شماری میلادی یا تقویم گریگوری (Gregorian Calendar) بسیار پررنگ می نمایاند. همچنین پشتیبانی نشدن تاریخ هجری خورشیدی از سوی طیف وسیعی از نرم افزارها ی سی... ادامه مطلب...

2
اسکالا زبانی برای پردازش داده های عظیم

مارتین اُدورسکی وقتی زبان برنامه نویسی پیزا را طراحی کرد در دنیای برنامه نویسی تاثیر بسزایی داشت هرچند زبان ساخته شده او به هیچ وجه مورد استقبال قرار نگرفت . بعد ها او به این فکر افتاد که زبانی طراحی کند که تمامی افراد بتوانند از آن استفاده کنند و حتی بتوانند آن را گسترش دهند و حتی زبان او ترکیبی از چندین زبان شود که پس از مدت ها این ایده سبب ساخت زبان قدرتمند اسکالا شد . زبان اسکالا که بسیار شب... ادامه مطلب...

0
تفاوت بین یک برنامه نویس ( Programmer ) و توسعه دهنده ( Developer ) در چیست ؟

با سلام به همه کاربران عزیز جزیره برنامه نویسی وب سایت توسینسو ، یکی از سئوالاتی که ذهن خودم را این روزها درگیر کرده بود و تصمیم گرفتم در مورد آن در توسینسو مطلب بنویسم این مورد است که تفاوت یک برنامه نویس و یک توسعه دهنده در چیست ؟ در واقع این روزها هر کسی که کدنویسی کامپیوتر را بلد باشد اسم برنامه نویس یا توسعه دهنده را بر روی خودش می گذارد اما واقعا تفاوت این دو کلمه در چیست ؟ چه تخصص هایی در ا... ادامه مطلب...

5
مقایسه React Native و Flutter

در مقاله قبلی در مورد Flutter کمی بحث کردیم و امروز قصد داریم که این فریموورک و با جدی ترین رقیب خودش یعنی React Native مقایسه کنیم. پرفورمنس از نظر تکنیکی Flutter سریع تر از React Native هست به دلیل اینکه خبری از جاوااسکریپت بریج در این فریموورک نیست که با کامپوننت ها ارتباط برقرار بکند. اما این به این معنی نیست که React Native سرعت کمی داره این مطلب و میتونید از طریق اپلیکیشن هایی که با React ... ادامه مطلب...

1
بررسی فریموورک برنامه نویسی موبایل گوگل Flutter

این روز ها فریموورک های مخصوص برنامه نویسی چند سکویی برای اپلیکیشن های موبایل در حال افزایش هستند و نمونه های خیلی خوبی هم وارد بازار شده اند که خودشون و تو دل برنامه نویس ها به خوبی جا کرده اند. تا چند وقت پیش از این فریمووک ها استقبال چندانی نمیشد مثل آیونیک,فون گپ,زامارین و... علت اون هم مشکلات برنامه های توسعه داده شده با این ابزار ها بود که به هیچ وجه قابل مقایسه با برنامه های نوشته شده بصور... ادامه مطلب...

1
ویژگی های جدید لایه اندروید constraint layout 1.1.0

تقریبا میشه گفت لایه Constraint layout که جدید ترین لایه معرفی شده در اندروید هم است بهترین گزینه برای ساخت UI های واکنشگرا میباشد که امکانات فوق العاده زیادی و نسبت به لایه های مرسوم قبلی اندروید مثل Relative, Linear به ما میده حالا با معرفی نسخه جدید تری از این لایه میخوایم با همدیگه بررسی کنیم تا ببینیم چه ویژگی و امکانات بیشتری به این constraint layout اضافه شده است. موقعیت دایره ای - Circ... ادامه مطلب...

1
بررسی امکانات و امنیت پیام رسان های داخلی و خارجی

این روزها که دسترسی به نرم افزار پرقدرت و محبوب تلگرام سخت شده و به علت روزمره شدن استفاده از پیام رسان ها و ارتباط های گسترده گروهی و کانال های مورد استفاده کاری ، مجبور شدیم یک پیام رسان داخلی را جایگزین کنیم ، پس تصمیم گرفتم یک بررسی مختصر روی کارکرد و امنیت یک سری از پیام رسان ها انجام بدم .از این رو پیام رسان های Wispi ، Telegram ، WhatsApp ، Signal ، بیسفون ، ایتا ، بله ، سروش ، آی گپ و گپ ... ادامه مطلب...

8
برنامه نویسی شبکه (Network Programming) در سی شارپ :: کلاس های TcpClient و TcpLi...

در مطالب قبلی که Network Programming را در زبان سی شارپ بررسی کردیم با برخی کلاس های اولیه آشنا شدیم. همانطور که گفتیم کلاس های فضای نام System.Net به دو دسته تقسیم می شوند. کلاس های High Level که برخی از آن ها را بررسی کردیم و کلاس های Low Level که به صورت مستقیم این اجازه را به ما می دهند تا با Protocol هایی مانند Tcp یا Udp و Stream ها کار کنیم. در این مطلب با دو کلاس TcpClient و TcpListener آش... ادامه مطلب...

1
برنامه نویسی شئ گرا در پایتون :: مقدمات و آشنایی با کلاس و شئ

یکی از قابلیت های زبان پایتون امکان تعریف کلاس ها و ایجاد اشیاء از روی کلاس ها می باشد که اصطلاحاً به آن برنامه نویسی شئ گرا می گویند. در برنامه نویسی شئ گرا شما بوسیله امکاناتی که زبان برنامه نویسی در اختیار شما می گذارد می تواند مدل سازی نرم افزار را بر اساس موجودیت هایی که نقشی در نرم افزار دارند انجام دهید. اگر ما به اطراف خود نگاهی کنیم خواهیم دید که اشیاء زیادی در اطراف ما وجود دارند. مانند ... ادامه مطلب...

2
امنیت در دات نت :: آشنایی با Identity و Principal (کنترل دسترسی کاربران)

یکی از مباحث بسیار مهم در دات نت مبحث امنیت (Security) است. زمانی که شما قصد توسعه یک نرم افزار را دارید علاوه بر پیاده سازی کلیات منطق برنامه، می بایست به نحوی برنامه را پیاده سازی کنید که امنیت اطلاعات برنامه نیز تضمین شود. این تضمین شامل کنترل دسترسی کاربران به بخش های مختلف برنامه و همچنین ذخیره سازی اطلاعات مهم به صورت رمزنگاری شده در بخش های ذخیره سازی اطلاعات مانند بانک اطلاعاتی است. در این... ادامه مطلب...

3
تفاوت ماژول و کلاس در برنامه نویسی دات نت

ابتدا بگذارید تعریفی خلاصه از کلاس و ماژول داشته باشیم , کلاس ها در واقع به نقشه ساخت object ها اطلاق میشود هر چیزی در برنامه نویسی شی گرا object میباشد و هر object دارای خصیصه هایست که در درون این کلاس برای آن تعریف شده است بطور مثال کلاس انسان را اگر در نظر بگیریم همه انسان ها خصیصه هایی از قبیل قد ,وزن , رنگ چشم ,رنگ مو و.... دارند و وقتی شما میخاهید انسان جدیدی در برنامه تعریف کنید دیگر نیازبه... ادامه مطلب...

0
یادگیری کاتلین برای چه کسانی مناسب است؟

سلام ، این روز ها در اکثر سخنرانی های IT که درباره زبان های برنامه نویسی صحبت میشود کاتلین یکی از عناصر جدا نشدنی به حساب میاد که این اتفاق بعد از اعلام خبر پشتیبانی رسمی گوگل از کاتلین در پروژه های اندرویدی بیشتر هم شد.شاید شما هم به فکر افتاده باشید که دست به کار بشید و این زبان برنامه  نویسی جدیدی که حسابی سر و صدا کرده و یاد بگیرید. یا شاید اصلا گیج شده باشید که یاد گیری کاتلین برای شما م... ادامه مطلب...

1
آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون و کـاربردهای آن

به نام خدا سلام و عرض ادب خدمت کاربران itpro ای.با مقاله ای دیگر تحت عنوان : آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون و کاربردهای آن در گروه مطلب چه زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟ با شما همراه هستم.در این مقاله قرار هست درباره ی زبان پایتون صحبت شود.اینکه چجور زبانی هست؟ خلاصه تاریخچه آن به چه شکل بوده؟ چه ویژگی ها و قابلیت هایی دارد؟ و چه افرادی معمولا از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. زما... ادامه مطلب...

3
آشنایی با زبان برنامه نویسی ++C و کـــاربردهای آن

سلام به همه ی کاربران itpro ای. با مقاله ی دیگه ای از آشنایی با زبانهای مختلف برنامه نویسی همراه شما هستم.در گروه مطلب : چه زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم ، به زبانهایی چون جـاوا و سی شارپ پرداختیم . و با ویژگی های آنها و اینکه یادگیری شان در آینده چه قابلیت هایی را برای ما فراهم می کند آشنا شدیم. در این پست قصد دارم درباره ی زبان سی پلاس پلاس و اینکه خلاصه تاریخچه اش چی بوده؟ اینکه چه ویژگی ه... ادامه مطلب...

2
آشنایی با سی شارپ و کـــاربردهای آن

به نام خدا ، سلام خدمت کاربران itpro ای.خب اگر مطلب قبلی رو خوانده باشید که درباره ی جاوا وکاربردهای آن بود، متوجه خواهید شد که به دنباله ی گروه مطلب :چه زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟ با مقاله ای تحت عنوان آشنایی با سی شارپ در خدمتتان هستم.همون طور که در مقاله قبلی گفتم صرفا این مقالات برای آشنایی بیشتر با یک زبان برنامه نویسی و اینکه چه کاربردهایی داره،چه کسانی سی شارپ کار می کنند و آینده ا... ادامه مطلب...

3
آشنایی با زبان جاوا و کـــاربردهای آن

به نام خدا سلام خدمت همه ی دوستان itpro ای. خب همان طور که از اسم این مقاله مشخص است قرار هست درباره ی جاوا وکاربردهایی که دارد صحبت کنیم.یکی از دلایلی که قصد دارم پیرامون زبان های مختلف برنامه نویسی مقالاتی رو بنویسم و اونها رو تحت عنوان گروه مطلب :چه زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟ قرار بدم این هست که میبینم دوستان بسیاری به وبسایت ITPRO مراجعه می کنند و بیشتر اوقات سوالات آنها به این صورت ا... ادامه مطلب...

1
معرفی زبان برنامه نویسی kotlin قسمت دوم سینتکس ها و قابلیت های جدید

سلام به همه itpro های عزیز. در قسمت قبل شروع به معرفی زبان kotlin کردیم و در مورد سینتکس های کلاس و متغیر در این زبان صحبت کردیم. حال در ادامه می خواهیم به ادامه معرفی و توضیحات این زبان برنامه نویسی بپردازیم. -- افزودن متدها به کلاسی که از پیش تعریف شده است (extend) -- اگر شما با زبان سی شارپ آشنا باشید احتمالا با مفهوم extension method آشنا هستید. این متد ها به این شکل هستند که اگر شما حتی... ادامه مطلب...

0
معرفی زبان برنامه نویسی kotlin

سلام itpro های عزیز. یکی از زبان های برنامه نویسی جدیدی که مورد استقبال شرکت های بزرگ نمر افزاری قرار گرفته است زبانی به نام kotlin می باشد. داستان این زبان برنامه نویسی از آنجایی شروع می شود که شرکت اپل برای برنامه نویسی سیستم های iOS زبان برنامه نویسی swift را ارائه کرد. به دنبال این کار برنامه نویسان اندروید نیز خواستار زبان مشابه swift برای اندروید شدند. زبان kotlin با استفاده از ماشین مجازی ... ادامه مطلب...

2
ذخیره سازی فایل ها در بانک های اطلاعاتی : استفاده از FileStream در سی شارپ (بخــ...

با سلام خدمت همه ی دوستان و همکاران یکی از دغدغه ی اصلی برنامه نویسان ذخیره کردن فایل ها در بانک های اطلاعاتی هست . FileStream چیست ؟ نوع داده ایی جدید است که به ما این امکان را می دهد که به جای ذخیره سازی کل فایل در فایل داده ایی فایل را با File Group جدیدی جدایی از بخش داده ایی بانک اطلاعاتی خود ذخیره کنیم . فعال سازی File Stream : برای فعال سازی File Stream ابتدا باید وارد بخش مدیریت Sql s... ادامه مطلب...

5
فایل های نصبی اندروید و نحوه ساخت آن در اندروید استودیو

سلام ITPROهای عزیز. طبیعی است که ما بعد از زحماتی که می کشیم انتظار داریم که نتیجه آن را ببینیم و از حاصل زحماتمان استفاده کنیم. در برنامه نویسی هم به همین شکل است. بعد از کلی باگ رفع کردن و کنجار رفتن با کدها و جستجو و هزار جور چیز دیگه می خواهیم نتیجه زحماتمان را ببینیم. باید چه کنیم. در این مطلب قصد داریم که بگوییم که چگونه می شود که یک پروژه اندرویدی را که نوشته ایم را به یک فایل اجرایی اندروی... ادامه مطلب...

1
کار با Fragment ها در زمان اجرا در اندروید

سلام به ITPRO های عزیز. اندازه صفحه دستگاه های اندرویدی بسیار متنوع است. این اندازه از گوشی های 3.5 اینچی شروع شده و تا 10 یا 13 اینچ می رود. بهتر است شما برنامه اندروید خودتان را طوری طراحی کنید که UX قوی داشته باشد باید اندازه صفحه را نیز در نظر بگیرید. در کار با Fragment ها می توان کاری کرد که UX کمی بهبود داده شود. همانطور که در مثال چت تلگرام در مطلب قبلی گفتیم در گوشی های کوچک یک Fragment دی... ادامه مطلب...

0
کار کردن با مجوز های اندروید در زمان اجرا و درخواست و بررسی درخواست مجوز

سلام به ITPRO های عزیز.از اندروید نسخه 6 به بعد (سطح API 23) کاربران می توانند در حالی که برنامه در حال اجرا است مجوز ها را کنترل کنند. تا قبل از این نسخه مجوز برنامه در زمان نصب برنامه کنترل می شد. این کار باعث می شود که نصب برنامه راحت صورت بگیرد زیرا که لازم نیست که کاربر اول مجوز ها را مطالعه و بررسی کند و بعد برنامه را نصب کند (بگذریم که همیشه برنامه ها را بدون بررسی مجوز ها نصب می کردیم :D) ... ادامه مطلب...

2
دریافت و پردازش درخواست های اپ های دیگر در برنامه اندروید

سلام به همه دوستان عزیز ITPRO. در مطلب قبلی در مورد نحوه باز کردن یک activity از برنامه دیگر و همچنین دریافت پاسخ از آن activity صحبت کردیم. در این مطلب قضیه را برعکس نگاه می کنیم که چگونه می توان درخواست های اپ های دیگر را پاسخ داد. این قضیه می تواند خیلی مهم باشد. مثلا شما یک موزیک پلیرنصب می کنید و وقتی یک فایل موسیقی را باز می کنید اندروید از کجا می فهمد که کدام برنامه ها را برای شما لیست کند؟... ادامه مطلب...

0
اپیلیکیشن wait-app تولید شده توسط محققان دانشگاه MIT

با سلام امروز میخوام در این مقاله به معرفی اپلیکیشن wait-app بپردازم که توسط گروهی از محققان و برنامه نویسان در دانشکده علوم کامپیوترو هوش مصنوعی دانشگاه MIT طراحی شده است.اگر به دنبال این هستید که از زمان های تلف شده و هدر رفته خود در بازه های زمانی مختلف استفاده کنید و همچنین به یادگیری زبان های مختلف علاقه مندید حتما ازاین نرم افزار استفاده کنید. همان طور که از اسم این نرم افزار مشخص است:app ... ادامه مطلب...

2
بررسی نحوه ارتباط برنامه های اندرویدی با یکدیگر و تبادل داده آنها با هم

با سلام به ITPRO های عزیز. در مطلب قبلی گفتیم که می توان در اندروید از یک Activity به activity دیگر رفت. همچنین گفتیم که می توان با استفاده از intent های ضمنی از یک activity داخل برنامه به activity های دیگر رفت. حال می خواهیم در این مطلب بررسی کنیم که آیا یک activity وجود دارد که ما به آن منتقل شویم. یعنی آیا برای intent ما گیرنده ای وجود دارد؟ اگرچه پلتفرم اندروید تضمین می کند که intent های ضمنی... ادامه مطلب...

2
مطالب قدیمی تر