مهدی عادلی فر
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

کسانی که برنامه نویسی را به تازگی شروع کرده اند سعی دارند بدانند که باید چه کاری انجام دهند که در زمینه برنامه نویسی و تولید و نرم افزار پیشرفت کنند. در این مطلب نکاتی را مطرح می کنیم که می توان با کمک آنها مهارت برنامه نویسی را بالا برد. دقت داشته باشید که ما در این سری مطالب قرار نیست زبان خاصی را آموزش بدهیم و یا کد نویسی آموزش بدهیم فقط راهکار هایی را برای بالا بردن مهارت شما در برنامه نویسی آموزش می دهیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

یک زبان دیگر بیاموزید

مهم نیست که شما در حال یاد گرفتن چه زبانی هستید. یادگرفتن یک زبان دیگر بدون توجه به این که از زبان اولیه خود چقدر مهارت کسب کرده اید می تواند کمک بسیاری به شما بکند تا بتوانید یک توسعه دهنده نرم افزار خوب باشید. البته شکی در این نیست که اگر شما یک زبان را مسلط باشید می توانید بسیار پیشرفت کنید.

ولی در بسیاری از مواقع یادگیری زبان با درک تفاوت های زبان ها و مقایسه آنها نیز میسر است.حتی گفته می شود که زبانی را که می خواهید به عنوان زبان دوم انتخاب کنید زبانی باشد که از لحاظ ساختاری با زبان اولیه شما متفاوت باشد برای مثال اگر شما برنامه نویس جاوا یا سی شارپ هستید بهتر است که برای زبان دوم به سراغ زبانی مثل Ruby یا Groovy را یاد بگیرید.

وقتی که می گوییم یک زبان دیگر را بیاموزید منظور آن نیست که کمی با آن آشنایی کسب کنید بلکه کامل آن را یاد بگیرید.یادگیری یک زبان برنامه نویسی از سه قسمت تشکیل شده است. یادگیری سینتکس ها و دستورات ، یادگیری عملیات داخلی و کتابخانه ها و یادگیری نحوه استفاده از آنها. یادگیری دو بخش اول آسان است. احتمالا یک توسعه دهنده با تجربه در عرض چند ساعت بتواند همه ی دستورات یک زبان را مطالعه کند. عملیات و کتابخانه ها هم مواردی هستند که در طی زمان و به تدریج باید به رفرنس ها مراجعه کنید تا زمانی که حفظتان شود.

ولی چیزی که مهم است قسمت سوم که همان نحوه استفاده است. شما باید ماهها و سال ها وقت بگذارید تا بتوانید یک زبان را به طور کامل یاد بگیرید. بهترین راه برای این کار انجام پروژه های گوناگون است و با ساختن کد های کوچک و بی اهمیت به جایی نمی رسید. پروژه های بزرگ انجام دهید و خود را درگیر آن کنید. یک زبان دیگر را همراه با زبانی که در آن مبتدی هستید یاد بگیرید و من قول می دهم که مهارت developer بودن شما زیاد خواهد شد.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

حرفه ای جستجو کنید

تکنیک های پیشرفته در مورد جستجو تکنیک ها و تاکتیک ها و استراتژی ها را یاد بگیرید.یک زمانی وقتی می گفتند که هرکس که خواندن و نوشتن بلد نباشد سواد ندارد. ولی با وجود تکنولوژی های اطلاعاتی پیشرفته که در دسترس ما هست شاید بتوان سواد را به گونه دیگری معنی کرد و آن این که بتوان اطلاعاتی را که مورد نیاز ما است را بتوانیم از داخل منابع اطلاعاتی استخراج کنیم. باید گفت که برای این که یک برنامه نویس خوب شویم فقط بالا بردن مهارت کافی نیست بلکه باید برای این که برنامه نویس خوب بشویم باید مهارت خود را در جستجو و یافتن اطلاعات نیز بالا ببریم.

فریمورک ها و زبان های برنامه نویسی مدرن بسیار بزرگ هستند به شکلی که برای اکثر مردم به خاطر سپردن همه آنها ممکن نیست. در نتیجه توانایی شما برای انجام کار به این بسته است که شما در پژوهش نیز توانایی داشته باشید.متاسفانه دانستن این که چگونه بتوان اطلاعات دقیق و با کیفیت سخت تر از تایپ کردن چند کلمه در داخل قسمت متن موتور جستجویی مثل گوگل است و به همین راحتی شما نمی توانید در این بخش خبره شوید. شاید شما فکر کنید که تکنیک و تاکتیک و استراتژی مترادف هستند در حالی که اینگونه نیست.

تکنیک ها چیزهایی هستند که باید برای جستجوی پیشرفته از موتور جستجوی مورد علاقه تان یاد بگیرید که بتوانید به راحتی و به طور پیشرفته جستجو کنید. برای مثال شما باید نحوه استفاده از عملگرهای منطقی در موتورهای جستجو را بلد باشید و همچنین بدانید که چگونه باید نتایج را فیلتر کرد تا هرچه سریعتر جواب مورد نظر را پیدا کنید. شما باید تاکتیک هایی را نیز بلد باشید که بتوانید جستجور را راحت تر و سریعتر انجام بدهید.

برای مثال یکی از تاکتیک هایی که شما باید بلد باشید این است که بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و روش هایی را که کمک می کند شما به جواب نزدیک تر بشوید را یاد بگیرید. برای مثال پیدا کردن راه حل یک خطا آسان است زیرا که می توان کد خطا را جستجو کرد. ولی پیدا کردن کلمات کلیدی که کمک کننده باشد بسیار سخت تر است. استراتژی هایی که باید در این راه در نظر گرفت شامل این است که از چه موتور جستجویی برای کار مورد نظر استفاده کرد.

دقت داشته باشید که موتورهای جستجوی همه منظوره همیشه بهترین جواب ها را نمی دهند. استراتژی دیگری که باید در نظر بگیرید این است که تعدادی سایت مرتبط با موضوع جستجوی خود پیدا کنید و قبل از این که به دنبال موتور جستجوی همه منظوره بروید به این سایت ها سر بزنید. اعمالی را که گفته شد باید به مرور زمان انجام دهید و همچنین در باره ی موتورهای جستجو تحقیق کنید و مطالعه کنید .

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

به دیگران یاد بدهید

یاد دادن به دیگران یکی از بهترین راه های یادگرفتن همه چیز از جمله توسعه نرم افزار است. دلیل این امر این است که شما با این کار خود را نیازمند یادگیری مباحث جدید می بینید و به دنبال مباحث جدید می روید و از طرفی هم در مورد مباحثی که فکر می کردید بلدید نیز مهارت کسب می کنید و مشکلات و نقاط کور دانسته های شما پیدا می شود.

بسیاری از کسانی که تازه مهارتی مانند برنامه نویسی را یاد می گیرند فکر می کنند که دانسته های آنها بسیار کمتر از آن است که بخواهند به دیگری یاد بدهند ولی همین تفکر مخرب است و باید از همان ابتدا که یادگیری را شروع کرده اید برای یاد دادن نیز وقت بگذارید.

دقت کنید که خود شما نیز مهارت های کنونی را از کسی یا جایی یاد گرفته اید پس آن را به دیگران نیز یاد دهید. هر روز به فروم ها و انجمن ها سر بزنید و سوالاتی را که پرسیده شده است پاسخ دهید. هرچقدر که سوالات بیشتری پاسخ دهید مهارت شما یبشتر می شود. سعی کنید جواب سوالاتی را که نمی دانید جستجو کرده و پاسخ را پیدا کنید.

با این کار هم به خودتان و هم به دیگران کمک کرده اید زیر اکه خودتان مطلبی را یاد گرفته اید و به دیگران نیز یاد داده اید. در همین انجمن ها شما می توانید مطالب دیگر را خوانده و دانش خود را افزایش دهید. یکی از انجمن هایی که می توانید دانش خود را به بهترین شکل به اشتراک بگذارید توسینسو است

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

صبور باشید

صبور باشید و تمرین کنید . پژوهش ها نشان می دهد که حدود 10 سال و یا 10 الی 20 هزار ساعت تمرین نیاز است تا یک نفر به یک مهندس نرم افزار خبره و با مهارت تبدیل شود. این واقعا زمان زیادی است و نیاز به صبر بسیار دارد. البته تبدیل به یک برنامه نویس حرفه ای شدن به این معنی نیست که یک کار تکراری را 10 سال انجام دهید بلکه به این معنی است که انواع کارها و پروژه ها را از یک دامنه خاص در 10 سال انجام دهید. پس برای حرفه ای شدن زمان و انرژی بسیاری نیاز است. کار کردن به عنوان برنامه نویس در چند سال اندک کافی نیست.

بدون تمرین و مطالعه و صرف انرژی یک برنامه نویس تازه کار باقی خواهید ماند. ولی برای پیشرفت باید همیشه مطلب جدیدی یاد بگیرید و بسیار تمرین کنید و ساعت ها وقت بگذارید. همچنین باید پروژه های بیرونی را نیز انجام دهید تا از تکنولوژی و پیشرفت عقب نمانده و علاوه بر آن از آموخته های خود به صورت عملی نیز استفاده کنید. پس برای درآمد بیشتر هم که شده وقت بگذارید و صبور باشید و تمرین کنید تا نتیجه مورد رضایت خود را بگیرید

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

تعصبات را کنار بگذار

تعصبات خود را دم در بگذارید و داخل شوید ، چگونه از یک برنامه نویس مبتدی به یک برنامه نویس متوسط تبدیل شویم قسمت پنجم تعصبات را کنار بگذارید.اگر بخواهیم صادق باشیم بسیار پیش می آید بسیاری از برنامه نویسان تازه کار پیدا می شود که راه درست انجام کاری را نمی دانند و فقط چون فلان متخصص این حرف را زده و یا چنین ادعایی دارد پس فقط همین درست است.

دقت داشته باشید که احترام به عقاید دیگران و پیشکسوتان در هر فیلد و رشته ای بسیار خوب است. اما دقت داشته باشید تا زمانی که دانش شما به حدی نرسیده است که در مورد چیزی ادعایی داشته باشید کورکورانه ادعای یک نفر دیگر را ادعای خود ندانید و بدون این که چیز زیادی در یک زمینه خاصی بدانید نسبت به آن تعصب نداشته باشید.

هرکدام از متخصصان ممکن است نظر خاصی داشته باشند. ولی این دلیل نمی شود که شما تعصبی رفتار کنید و افکار یک متخصص را جار بزنید. اصلا از کجا معلوم که آن متخصص ادعای درستی دارد؟ پس به جای تقلید و تعصب سعی کنید در زمینه مختص خودتان دانشتان را بالا ببرید.

امروزه به علت پیشرفت صنعت نرم افزار برای هر کاری زبان ها و فریمورکهای متعددی وجود دارد و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و هرکدام طرفدار خود را دارند. ولی بدانید با متخصص شدن در هر کدام می توانید موفق باشید پس به جای تعصبات الکی به افزایش دانش و تجربه بپردازید.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

در یک زمینه متخصص شو

کی از مهمترین چیزهایی که در پیشرفت برنامه نویسی کمک می کند این است که مفهوم برخی چیزهایی را که در کاربرد از آنها استفاده می کنید را به خوبی بدانید. برای مثال مفاهیمی مانند موازی سازی و چند نخی و عبارات منظم از مفاهیمی هستند که اگر به درستی آن ها را بلد باشید می توانید در برنامه نویسی نیز پیشرفت کنید. شاید تعجب کنید که چگونه این اتفاق ممکن است. اما نکته اینجاست که اگر در قسمتی از تولید نرم افزار عمیق شوید می توانید بسیار پیشرفت کنید.

یکی از زمینه هایی که در حال حاضر قابل توجه است را انتخاب کنید و در آن پیشرفت کنید. حتی اگر شما یک برنامه نویس تازه وارد هستید سعی کنید در یک زمینه که مورد علاقه خودتان است پیشرفت کنید. حال این زمینه می خواهد طراحی پایگاه داده باشد و یا پردازش تصویر باشد. با قسمت های مختلف برنامه نویسی آشنا باشید ولی بر روی یک زمینه متمرکز شوید. این کار به شما کمک می کند تا سریعتر در برنامه نویسی رشد کنید

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

پایه های تئوری رو بدون

در اکثر کتاب ها و مثال ها برای شروع یک زبان برنامه نویسی از مثالی تحت عنوان Hello world استفاده می کنند که فقط یک کلمه Hello world در صفحه چاپ می شود. این که برنامه ای بنویسیم که کلمه Hello world چاپ شود یک چیز است ولی این که چگونه این کلمات بر روی صفحه نوشته می شوند و چه کارهایی انجام می شود که کلمات چاپ می شود.توصیه می شود که مفاهیم تئوری فیلدی که در آن کار می کنید را بلد باشید تا راحت تر بتوانید مشکلات به وجود آمده را حل کنید.

چون اگر تئوری های پشت یک عمل را بدانید راه انجام شدن آن عمل را می دانید و می توانید حدس بزنید که کدام قسمت از کار ممکن است که دچار مشکل شده باشد. پس بهتر است که در مورد اتفاقات سطح پایین نیز اطلاعاتی داشته باشید. اگر شما طراح و برنامه نویس وب هستید rfc های مختلف را بخوانید اگر با ابزار های پایگاه داده کار می کنید به کدهای sql که در پشت پرده تولید می شوند نیز نیم نگاهی داشته باشید

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

از با تجربه ها یاد بگیر

در کار خودتان به کدهایی که برنامه نویسان ارشد نوشته اند دقت کنید و از آنها بپرسید که چرا و چگونه پی برده اند که از این راه کد نویسی استفاده کنند و چرا دنبال راه های دیگر نرفته اند. یک راه دیگر این است که کد پروژه های open source را دانلود کرده و به کدهای آن دقت کنید.

حتی اگر دیگر برنامه نویسان بهترین کد را نمی نویسند شما می توانید از کدهایی که آن ها نوشته اند مطالب بسیاری را یاد بگیرید. فقط مواظب باشید که عادت های بد کدنویسی را از دیگران نیاموزید و به دنبال عادت های خوب باشید.

همیشه دقت داشته باشید که هدف این نیست که به شکل کورکورانه کاری که بقیه انجام می دهند را تقلید کنید بلکه از ایده ها و نحوه کار آنها استفاده کنید و روش های مفید آنها را یاد بگیرید. با دیدن کدهای برنامه نویسان با تجربه تر عمل برنامه نویسی برای شما آسان تر می شود و همچنین می توانید با سرعت بیشتری به برنامه نویسی بپردازید و وقت کمتری هدر دهید و در کار خود پیشرفت کنید.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

به خوبها عادت کنید

آیا شما می توانید از روی کد یک نفر بفهمید که او یک برنامه نویس تازه کار است یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است. زیرا ک برنامه نویسان تازه کار و ابتدایی از نام های متغیر و متد خیلی بی معنی و گنگ مانند n , x استفاده می کنند و تورفتگی های کد آنها اصلا رعایت نشده است و کد آنها بسیار بی نظم و درهم و برهم است. خواندن چنین کدی بسیار سخت است. برای این که به یک برنامه نویس خوب تبدیل شوید عادت های بد را کنار گذاشته و عادت های خوب یاد بگیرید.

عمل کردن مانند برنامه نویسان تازه کار در آینده برای خودتان و در کار تیمی برای کل تیم مشکل آفرین خواهد شد. شاید فکر کنید که این کارها باعث نمی شود شما یک برنامه نویس حرفه ای شوید ولی این را بدانید که حد اقل این کار این است که شما از دید همکارانتان یک برنامه نویس سطح پایین به حساب نمی آیید.

حتی یک برنامه نویس حرفه ای هم اگر در پروژه خود نام درستی برای متدها و متغیرهایش انتخاب نکند دید بقیه نسبت به کد او بد خواهد شد. پس عادت کنید که به شکل درست کد بنویسید تا بعدا خود شما و دیگران دچار مشکل نشوید

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ 10 نکته برنامه نویسی حرفه ای

نکته دهم در برنامه نویسی حرفه ای : خوش بگذرون

برنامه نویسی شغلی است که بسیار به حوصله و صبر و دقت نیاز دارد. اگر آن را دوست نداشته باشید زود از آن خسته می شوید و آن را کنار خواهید گذاشت. این را بدانید که اگر می خواهید در برنامه نویسی موفق باشید باید بزرگترین خوشگذرانی شما کار شما یعنی برنامه نویسی باشد.

و به برنامه نویسی به عنوان یک سرگرمی و بازی نگاه کنید نه کار طاقت فرسا به آن نگاه کنید. زیرا که دید منفی به کار برنامه نویسی باعث می شود که این کار را دیر یا زود کنار بگذارید. اگر کار شما به شکل سرگرمی و خوش گذشتن باشد. همیشه سرگرم و خوش خواهید بود و چون همیشه دوست دارید که سرگرم و خوش باشید پس همیشه کار خود را پیش می برید و همین باعث می شود که شما سریعتر پیشرفت کنید


مهدی عادلی فر
مهدی عادلی فر

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس

مهدی عادلی، بنیان گذار TOSINSO. کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و #C و جاوا و اندروید کار می کنم. در زمینه های موبایل و وب و ویندوز فعالیت دارم و به طراحی نرم افزار و اصول مهندسی نرم افزار علاقه مندم.

نظرات